Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 tips tegen wanbetalers

Een klant die niet op tijd betaalt, geef je in feite een gratis lening. Gedraag je wat meer als een bank als je leverancierskrediet verschaft. Met deze tips ondervang je de wanbetalers.

Banken zijn streng in het verschaffen van leningen, dus waarom zou jij wel achteloos met gratis krediet strooien? Dat is wat je doet als je een klant zomaar toestaat na de wettelijke betalingstermijn van dertig dagen te betalen. Leverancierskrediet verstrekken kan strategisch van belang zijn voor je onderneming, maar je hebt er weinig aan als blijkt dat je klant die lening helemaal niet kan betalen. Met deze tips voorkom je wanbetalers:

1.    Gebruik informatie van kredietbeoordelaars

Er zijn verschillende aanbieders van zakelijke informatie waarmee je de kredietwaardigheid van je zakelijke partners kunt checken (denk aan: Dunn & Bradstreet of Experian). Maak jezelf het lezen van rapporten eigen. Interpreteer ze conservatief.

2.    Vraag om een financieel statement

Je kunt de klant ook vragen om een financieel statement af te geven. Daaruit moet blijken dat de onderneming een gezonde solvabiliteit en positieve cashflow bezit.

3.    Vraag om een referentie

Het is gebruikelijk als je met een nieuwe werknemer in zee gaat. Waarom zou je niet ook die nieuwe klant om een naam vragen van een leverancier waar hij al zaken mee doet?

4.    Reken rente

Stel dat je met een klant afspreekt dat die pas over drie maanden hoeft te betalen. Je kunt de klant om een vergoeding vragen (reken met een redelijk percentage bovenop de Euribor). Die vergoeding kun je gebruiken om een kredietverzekering (tegen omvallen klant) mee af te sluiten.

5.    Beloon goed betaalgedrag

Laat je klanten weten dat hoe sneller ze betalen, hoe eerder zij hun volgende levering kunnen verwachten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6.    Betalingsgeschiedenis in de gaten houden

Check altijd eerst hoe snel de klant je heeft betaald voordat je opnieuw leverancierskrediet verschaft.

7.    Innen lening

Je hoeft niet als een Napolitaanse woekeraar een mannetje met een knuppel op je klant af te sturen, maar ontwikkel wel een strak debiteurenbeleid om achterstallige rekeningen te innen.