Bewijs internetbubbel: filmster Jessica Alba

woensdag, april 16, 2014 - 18:21
Een groep van private equity investeerders is bereid om 27 miljoen dollar in Jessica Alba's The Honest Company, een duurzame website voor babyspullen, te steken. Slaat Silicon Valley door?

Uhm, hoe weet iemand die zich in haar werkende leven met niets anders bezig heeft gehouden dan met het witte doek, na een krappe twee maanden dat haar webshop is gelanceerd, zo veel groeikapitaal binnen te halen? Gaat het hier soms om ondernemend wonderkind? Natuurlijk niet. Die investeerders, General Catalyst, Lightspeed Venture Partners een Institutional Venture Partners (bekend van Twitter en Zynga), steken hun geld in de webshop van de 30-jarige atrice omdat het onderdeel is van heel slimme marketingtruc.

Jessica Alba, die onder meer genomineerd was voor een Golden Globe in 2010 voor haar rol in de serie Dark Angel, heeft vooral merkpotentie. Ze is beroemd en sindskort heeft ze een peuter en een baby, die ze graag laat optreden in reclamespotjes. Ze is officieel co-founder van de webshop, maar de mensen die erachter zitten hebben hun beroep ervan gemaakt om de sterrenstatussen uit te venten.

OJ Simpson, Kim Kardashian

Zo hielp ceo Brian Lee, het brein achter het concept voor milieuvriendelijke babyspullen, 'verwendheid' Kim Kardashian aan een webshop voor schoenen - Shoedazzle- en zag ook kansen voor de voormalige advocaat van OJ Simpson. In 2001 richtte hij met Robert Shapiro, zoals die advocaat heet, LegalZoom.com op.

Dat Alba niet zomaar als 'het gezicht van' wordt gepresenteerd in de Amerikaanse media, maar ook echt als de internetentrepreneur, dat zegt iets over de status van 'de ondernemer' op dit moment. Mark Zuckerberg die onderwerp van een film is, Steve Jobs, die na zijn dood als held wordt vereerd, blijkbaar is het voor een site als The Honest Company een extra verkoopargument om Alba als een iemand neer te zetten die een beetje door deze helden is aangeraakt. Wel slim, is het ook echt zo eerlijk?