Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De felle strijd om de vrijgezel

Nederland telt maar liefst 2,3 miljoen vrijgezellen. Klaar om gekoppeld te worden. De grote spelers op de online datingmarkt voeren al jaren een harde strijd om marktaandeel.


Ze vormen een steeds grotere groep in de Nederlandse samenleving: de alleenstaanden. De club telt volgens de meest recente cijfers van het CBS inmiddels zo'n 2,3 miljoen leden. Met andere woorden: bijna één op de vijf Nederlanders van 18 jaar en ouder is single. En zoals met zoveel statistieken het geval is, doen de grote steden daar nog een schepje bovenop. Van alle Amsterdammers tussen 25 en 40 jaar is maar liefst 40 procent alleenstaand. Zij zoeken naar een nieuwe liefde op het werk, in het café, bij de sportvereniging én op internet.

Oorlog op de datingmarkt

Het koppelen van vrijgezellen op het web is het afgelopen decennium uitgegroeid tot miljoenenbusiness. Volgens Tjeerd Korenstra, woordvoerder van Relatieplanet, is de Nederlandse markt goed voor ongeveer 20 tot 25 miljoen euro aan omzet op jaarbasis. Op het speelveld is al jaren een felle strijd gaande, die de afgelopen maanden opnieuw oplaaide. "Het lijkt wel oorlog, zeg ik wel eens. Wie vorige maand de tv aanzette, zag op een avond soms wel zes verschillende reclames van datingsites langskomen", aldus Korenstra. Zijn Relatieplanet opereert al jaren als marktleider. De ledenteller van de datingsite staat tot nu toe op 3,8 miljoen. Belangrijkste uitdager en nummer twee op de markt is Lexa, het Nederlandse platform van de grootste Europese datingcommunity Meetic.com. Dit Franse concern wil op korte termijn groeien naar een jaaromzet van 300 miljoen euro en voert de markt aan in onder meer Engeland, Spanje, Italië en Frankrijk. Elke dag schrijven zich in Europa 30.000 nieuwe leden in op één van de datingsites van het bedrijf.

Dating sociaal geaccepteerd

“De Europese datingmarkt is heel divers en vraagt om een verschillende aanpak in de verschillende landen.” Dat zegt Fhilippe Chainieux, managing director van Meetic Europe. Hij neemt daarbij ons land als voorbeeld. “Bij jullie is online dating sociaal geaccepteerd. Het aantal mannen en vrouwen dat ingeschreven staat is ongeveer gelijk. In Frankrijk, Spanje of Italië is dat veel moeilijker. Daar zijn de websites vooral op ingericht om maar zoveel mogelijk vrouwen warm te krijgen voor online dating. Ook de marketingactiviteiten richten zich met name op deze doelgroep.”

Chris van Tuijl

In Nederland is zoals gezegd een hevige strijd gaande om de gunst van de vrijgezel. Er melden zich binnenkort weer nieuwe spelers op het toneel. Relatieplanet-oprichter Chris van Tuijl, die in 2007 zijn meerderheidsbelang in het platform verkocht aan Telegraaf Media Groep, lanceert op 1 april de nieuwe datingsite relatie.nl. Ook RTL is bezig met een nieuw online initiatief dat dit jaar gestalte moet krijgen. Daarnaast heeft Lexa de afgelopen tijd een serie ingrijpende veranderingen doorgevoerd op de site, zegt Chainieux. “Er zijn veel nieuwe mogelijkheden bijgekomen die bijdragen aan de interactiviteit tussen mensen. En dat op een heel laagdrempelige manier. Onze innovatiekracht danken we aan de omvang van ons platform. Meetic heeft de beschikking over bijna vierhonderd mensen die continu bezig zijn met verbeteringen aan de websites. Het is onze ambitie om uiteindelijk ook in Nederland de grootste te worden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nederland koning online initiatieven

Maar of dat lukken gaat? Bij de grote concurrent Relatieplanet liggen ze er vooralsnog niet wakker van. Want, the winner takes it all, zegt Korenstra. "Je ziet in deze markt dat grote spelers uit het buitenland al jaren proberen om Nederland te veroveren. Tot dusver is dat steeds niet gelukt. Datzelfde zag je bijvoorbeeld met eBay dat probeerde Marktplaats van de troon te stoten. Toen het bedrijf inzag dat dit niet zou gaan lukken, heeft men de site maar opgekocht. Hyves versus Facebook is nog zo'n voorbeeld. Het is toch het lokale sausje dat het hier goed doet. Nederland kun je in die zin een beetje beschouwen als dat Gallische dorpje met Asterix en Obelix waar grote multinationals uit het buitenland moeilijk voet aan wal krijgen." De vechtmarkt waarin de spelers opereren zal volgens Korenstra wel slachtoffers gaan eisen. Hij verwacht dat met name de kleinste partijen moeite zullen hebben om in de toekomst nieuwe leden aan zich te binden.

Mobile dating

Om ook de komende jaren te kunnen blijven groeien, richt de datingmarkt zich meer en meer op mobiel internet. Zo heeft Relatieplanet al een aantal eigen apps. Filippe Chainieux rept zelfs over een kleine revolutie. "Nu nog ligt de piek in gebruik tussen acht en tien uur 's avonds. De mobiel zal daarin verandering brengen. Dan kun je altijd en overal op een datingsite terecht”, aldus de Meetic-directeur. Hij verwacht dat het gebruik van zijn websites over een paar jaar evenredig is verdeeld over de pc en de telefoon. De komende tijd lanceert het bedrijf nieuwe apps voor de Android, iPhone en Windows. Kortom, er blijft voor de vrijgezel dus in ieder geval volop keuze.

Lees ook: