Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groeipijnen

Weinig zo inspirerend als luisteren naar collega-ondernemers. Ik heb ter voorbereiding op deze column dan ook per tweet aan mijn veelal ondernemende followers gevraagd: “Wat zijn de grootste groeipijnen van ondernemers?” Daar kwamen interessante en soms verrassende reacties op.

Een bloemlezing:

“Banken willen geen financiering verstrekken”
“Kan geen goeie mensen vinden…”
“Mijn personeel belemmert me in mijn groei. Ik moet alles zelf doen.”
“Dat jij weet dat je het kan, maar dat je dat nog onvoldoende hebt bewezen. Dat je dan wèl kansen kunt creëren, maar niet inkoppen”
“Dat je altijd minder tijd hebt dan geduld”
“Ik loop tegen mijn grenzen aan als ondernemer en manager”

Tja, schrijf daar maar eens een column over! Banken zijn immers gewoon nog steeds voorzichtig, misschien wel terecht. En de allerbeste mensen hebben al een baan, of beginnen voor zichzelf. Dus vindt maar eens goede medewerkers! Ook ik herken bovendien de irritatie dat je als ondernemer alles altijd zelf moet doen. Dat vraagt veel van je geduld. En dan lijkt het inderdaad alsof je meestal minder tijd hebt dan geduld… En ook ik ben al een paar keer keihard met mijn eigen grenzen geconfronteerd. Is niet leuk. Maar wel leerzaam!


Persoonlijk heb ik door een combinatie van schade, schande, succes en training geleerd dat bij letterlijk alle problemen waar ik tegenaan ben gelopen, ikzelf het belangrijkste onderdeel was van de oorzaak van deze problemen. En de allermoeilijkste stap in dit leerproces was om dit toe te geven. Aan mezelf.

Wat bedoel ik daarmee? Neem nou de bank. Inderdaad, die doet vaak moeilijk. Dat is niet per se iets nieuws. Dus daar kunnen we ontzettend over klagen, maar dat lost niets op. Beter is je te realiseren dat de accountmanager van jouw bank na een dag nog acht procent van jouw pitch onthouden heeft en na twee dagen nog maar drie procent kan reproduceren. Het is dus vooral zaak om te zorgen dat je met jouw eigen communicatie ervoor zorgt dat hij de júiste drie procent onthoudt. Neem dus verantwoordelijkheid voor je eigen communicatie. Wees zo duidelijk mogelijk.

Intuïtie

Verder heb ik geleerd dat je beter niemand kunt aannemen dan iemand waarover je twijfelt. Mijn grootste blunders maakte ik toen ik de assessmentresultaten liet winnen van mijn intuïtie. Dat kost geld! Succes hadden we wanneer we mensen aannamen die beter waren dan wijzelf. De ondernemer die dat als bedreiging ervaart, belemmert zichzelf pas echt.
Toch werkten bovenstaande ondernemerslevenslessen vooral toen ik mijn doelen durfde los te koppelen van tijd. Durven genieten van het proces, in plaats van het (financiële) resultaat centraal te stellen. Dat geeft niet alleen rust, maar ook ruimte om aan jezelf en de organisatie te werken.
Want ik leerde vooral dat ik als ondernemer altijd verantwoordelijk ben, nooit iets kan afschuiven. Dat is mijn eigen keuze. Daar ben ik trots op. En daar mag ik dus niet over klagen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer columns van Arko van Brakel op Sprout en bestel hieronder zijn boek online.



>> Bestel het luisterboek van Arko van Brakel: “Iedereen ondernemer, ondernemerschap als levensstijl”