Half jaar oude app-aanbieder haalt 500k op

16 apr 2014 - 18:17
Olivier Rousselle en Daniel Verougstraete ontwikkelden een cloudoplossing om tijdig de huur van een winkelpanden te verlengen. Hun Brusselse bedrijf LegoAlto haalde onlangs een half miljoen euro groeikapitaal op.

Jullie praten al over het veroveren van Europa, terwijl jullie pas in augustus 2011 zijn begonnen. Wat is er gebeurd?

Daniel Verougstraete: "Mijn compagnon heeft ruim 10 jaar bij een Amerikaans advocatenkantoor gewerkt. Veel van zijn klanten waren retailers. Hij merkte dat er op hun juridische afdelingen heel weinig van it-tools gebruik gemaakt werd, die de efficiëntie kunnen verhogen. Zo werden vervaldagen van huurcontracten gemist. Dat probleem was voor ons het startpunt voor de ontwikkeling van een tool die daar op toeziet.

Omdat ik al een aantal internetbedrijven heb opgestart, was het voor ons niet moeilijk om ontwikkelaars te vinden en te betalen. Na een test onder een vijftiental ketens kwamen we er achter dat er een behoefte was aan een totaaloplossing. Ons product Retailbook, dat we afgelopen januari op de markt brachten, zorgt er nu niet alleen voor dat huurcontracten automatisch worden verlengd, maar dat het ook de prestaties van de winkels bijhoudt en rekening houdt met de wettelijke eisen van verschillende landen. Ook is het mogelijk om documenten te delen en te centraliseren en een database aan te leggen van de waarde van de goederen in de verschillende commerciële zones."

Hoe zit jullie verdienmodel in elkaar?

"Een klant betaalt een maandtarief per vestiging. Wie één locatie wil beheren, betaalt daar iets minder dan 10 euro per maand voor. Wanneer hij twee vestigingen beheert, betaalt hij tweemaal het tarief, enzovoort. Retailbook bestaat overigens uit verschillende modules. Als je maar van één module gebruik wil maken, hanteren we een lager maandtarief."

Investeringsfondsen Saffelberg Investment en Internet Attitude steken, samen met een anonieme investeerder, een half miljoen euro in jullie app. Waarom zij?

Daniel Verougstraete: "Ik en Olivier hadden al contacten in het circuit, waardoor we snel de interesse van mogelijke geldschieters wekten. We hebben twee andere fondsen moeten teleurstellen, omdat Saffelberg en Internet Attitute de beste combinatie vormen. Saffelberg heeft veel geld in kas, waardoor het later voor nog meer groeikapitaal kan zorgen, en heeft ervaring en een internationaal netwerk. Voor mensen met buitenlandambities, die uit een klein land komen, is dat heel belangrijk. Internet Attitude heeft minder geld onder zijn beheer, maar beschikt over een zeer indrukwekkend netwerk, dat precies bij onze doelgroep en onze stakeholders aansluit. Verder merkten we dat ze ons bedrijf echt beter kunnen maken. Ze voerden een goede, kritische due diligence uit en droegen ideeën aan waar we in de toekomst veel aan hebben.

Waarom is de stap naar het buitenland nu al zo logisch?

"In Europa is er momenteel nog geen vergelijkbare concurrent. Bedrijven maken gebruik van producten die geen totaaloplossing bieden en niet in de cloud werken, zoals Office-software. Bovendien hebben we al veel tijd gestoken in de positionering en de offerte-stelling van het product, ten opzichte van anderen. Een andere reden is dat er in Amerika al wel een vergelijkbare aanbieder is, die op de Noord-Amerikaanse markt al zo'n 60 à 70 klanten bedient."

Tot welke resultaten moet dat leiden?

"Dit jaar gaan we voor een omzet van 100 à 150.000 euro. Eind 2015 moet dat opgelopen zijn naar 2,5 miljoen euro. In dat jaar verwachten we ook break-even te draaien."

Binnenkort naar Nederland?

 "We willen eind dit jaar de Nederlandse markt op. Mogelijk helpt daarbij het feit dat ik met een van mijn vorige bedrijven al in Nederland actief ben geweest. Er lopen op de achtergrond gesprekken."