Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Het is goedkoper dan ooit om te starten”

Topinvesteerder, oud-Appleman en ondernemer Guy Kawasaki sprak tijdens het Marketing Pioneerscongres over betovering; hoe win je mensen en organisaties voor je plannen? Kawasaki vertelt in een exclusief interview hoe hij startups nu beleeft. “Mijn verwachtingen zijn tegenwoordig veel hoger dan vroeger.”


Guy Kawasaki is een begrip in Silicon Valley. Hij was evangelist bij Apple, en keerde jaren later – net als Steve Jobs – terug bij het bedrijf. Nu is Kawasaki alweer jaren investeerder met zijn eigen Garage.com. Daarnaast bestiert hij zijn eigen bedrijf  Alltop.


Je werd in Nederland bekend dankzij je top-ten lies of entrepreneurs en investors, die je eind jaren negentig opstelde. Geldt die top-tien nog altijd?


Waarschijnlijk meer dan ooit. Je zou denken, omdat die lijstjes al een tijdje circuleren, dat de situatie is verbeterd. Maar het is amazing, ik hoor nog steeds dezelfde leugens. We krijgen nog steeds hele slechte powerpoints onder ogen. Het zit ook in de ondernemer. Als ze lezen of horen dat je maar tien powerpointslides moet gebruiken, of dat je niet moet vertellen dat je in een gigantische markt opereert, waarvan je maar één procent nodig hebt om te slagen, dan denken ze altijd dat die regels voor anderen gelden. Niet voor hen, want zij hebben dat wereldschokkende, waanzinnige businessidee. Maar geloof me, niemand wil zestig powerpointslides zien over hoe je hondenvoer online gaat verkopen. Iedereen doet het.


Maar is de kwaliteit van startups wel verbeterd in de laatste tien jaar?


Ik denk dat het beter is. Niet zozeer omdat de ondernemers beter zijn, maar het is goedkoper dan ooit om een onderneming te starten. Alles wat je nodig hebt, is goedkoop of gratis. Voor marketing heb je blogs, facebook en twitter, mensen zijn goedkoop dankzij de recessie. Infrastructuur is goedkoop dankzij bijvoorbeeld Rackspace en Amazon services, en tools zijn gratis want bijna alles is open source.


Wordt het dan niet juist moeilijker om een goede onderneming te beginnen?


Het is goedkoop en makkelijk om te starten, dus kun je verwachten dat er veel meer crap op de markt komt. Maar aan de andere kant zijn de verwachtingen voor nieuwe ondernemingen veel hoger. Vroeger moest een investeerder een heel afgewogen oordeel over de ondernemer en zijn plan hebben; is het miljoenen waard om hierin te investeren? Nu, dankzij al die gratis diensten, vraagt de ondernemer in een vroeg stadium niet om geld. Als een ondernemer nu naar me toekomt, dan hebben ze een prototype, dat al verkocht wordt, en ze hebben al klanten. We zitten dus al verderop in de natuurlijke selectie.


Dus het wordt voor jou makkelijker om een goede keuze te maken…

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Zeker! Misschien starten er veel meer mensen, maar de goede sorteren zich gelijk door gelijk al hun werk te tonen. Ik kreeg gisteren een mailtje van twee mensen. Volgens hen stond de uitgeverijbranche op z’n kop, en ze hadden afgelopen jaar aan hun businessstrategie gewerkt, en daarover wilden ze me graag spreken. Maar ik ga niet praten met mensen die een vol jaar aan hun strategie werken! Wat ze hadden moeten doen is een jaar knutselen aan een prototype. Mijn verwachtingen zijn tegenwoordig veel hoger dan vroeger. En soms, heel soms, worden die verwachtingen waargemaakt.

Een uitgebreid artikel over Guy Kawasaki verschijnt in Sprout #2, die op 18 maart verschijnt