Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The holy grail

Het binnenhalen van een investeerder lijkt een heilige graal voor ondernemers. Begrijpelijk, want money makes the world go round en groeien kan een bijzonder dure bezigheid zijn, weet Sprout-columnist Arko van Brakel. Hij deelt zijn top-7 van investeringsgerelateerde ondernemerslessen.

Persoonlijk heb ik in mijn ondernemersleven zowel de rol van geldzoeker als die van investeerder gespeeld. Met zéér wisselende resultaten… Dit is wat ik geleerd heb:

1. “A business without an exit-strategy, is not a business: it’s just income.” Leerde Tony Robbins mij. Heb jij een business? Of inkomen?

2. Weet wat voor type ondernemer je bent. Ken je kracht en je zwaktes. En weet dus welk team je om je heen moet verzamelen. Dan weet je ook of en met welke investeerders je kunt en wilt werken.

3. Geld is per definitie een middel. Geen doel. Volgens het woordenboek is ‘geld’ een ‘ruilmiddel’ of ‘betaalmiddel’. Veel ondernemers zien het binnenhalen van een extern kapitaal ten onrechte als een doel op zich. Niet slim, want als het geld gestort is begint het pas… De investering moet immers renderen door jóuw plannen en beloftes waar te maken. Juist als je succesvol wilt zijn en daar externe investeerders voor nodig hebt, is het formuleren van een ambitieus, richtinggevend, klantcentrisch droomdoel noodzakelijk.

4. Investeerders zijn dol op gepassioneerde ondernemers, zolang die passie overeenkomt met de kernactiviteiten van de onderneming. De les? Als je geen passie voelt voor jouw onderneming, als jouw levensdroom niet parallel loopt met de ondernemingsdoelen, als je niet honderd procent gecommitteerd bent blijvend naar die droomdoelen toe te werken, als jouw business slechts inkomen is, val er dan geen investeerders mee lastig…

5. Een investeerder binnenhalen kost minstens evenveel tijd als het scoren van een grote klant. Kijk eens in je netwerk of je de start, of uitbreiding van jouw onderneming, of die kansrijke nieuwe innovaties wellicht met een launching customer kunt invullen. Korting weggeven op omzet is altijd goedkoper dan een percentage van de aandelen.

6. Onderhandel vanuit kracht. Niet vanuit haast. Het is net als in de kroeg: wil je heel graag een leuke dame versieren, maar je wilt té graag, dan lukt het niet. Of je wordt wakker naast iemand waar je achteraf spijt van krijgt… te eager zijn werkt averechts. Wees eerlijk, vooral tegen jezelf, vertrouw op je intuïtie en neem de tijd. Dit betekent ook dat je gefortuneerde ondernemers niet wijsmaakt dat je hun kennis en ervaring zo belangrijk vindt terwijl je eigenlijk alleen maar in hun geld geïnteresseerd bent.  Mocht daar überhaupt al iemand in tuinen, dan is zo’n relatie meestal gedoemd te mislukken. Een aandeelhoudersovereenkomst lijkt op trouwen: het is hoogstwaarschijnlijk voor een hele lange tijd. Zoek dus een partij waarmee het intuïtief gewoon goed zit. En dan nog: doe het alleen als dit concreet bijdraagt aan jóuw lange termijn doelen!

7. Geef niet op. Chet Holmes, auteur van The Ultimate Sales Machine onderzocht dat 95 procent van de verkopers opgeeft na twee afwijzingen, terwijl prospects gemiddeld pas geïnteresseerd zijn in een gesprek na 8,4 pogingen. Dit geldt ook voor het binnenhalen van investeerders. Onderneem dus steeds minstens tien pogingen. Blijf het proberen. Maar wel op één voorwaarde: vraag bij iedere afwijzing wat er beter kon. Zodat jouw pitch bij iedere poging scherper wordt. Immers, het mooiste van een ondernemend leven is misschien wel dat je nooit bent uitgeleerd…

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>> Bestel het luisterboek van Arko van Brakel: “Iedereen ondernemer, ondernemerschap als levensstijl”