Incuberen of accelereren?

04/16/2014 - 18:17
Je hebt een briljant idee, een getalenteerd team en een businessplan. Maar je merkt al snel dat deze elementen essentieel, maar niet voldoende zijn je droom om te zetten naar een succesvol bedrijf. Er moeten nog vele andere ingrediënten in je startupsoep. Laat je die door een incubator of accelerator oplepelen?

Niemand heeft het exacte recept voor je. Daar moet je zelf met proberen en proeven achter zien te komen. Natuurlijk is dit 'part of the fun', maar het kan er ook voor zorgen dat je soep al snel een smaakloos prutje wordt.

De kwaliteit van jouw soep is naast de ingrediënten, ook afhankelijk van jouw kookervaring en -kennis. Maak je hem zelf of met behulp van een team chefkoks wiens soepen al vaker tot de Soepsensatie Van Het Jaar zijn uitgeroepen? En gebruik je een vastgekoekt steelpannetje of een professionele snelkookpan? Zelf eigenwijs blijven experimenteren of direct profs en het juiste materiaal inzetten? Kies je voor het laatste, dan kan 'incubatie' of 'acceleratie' een logische vervolgstap zijn. In mijn zoektocht naar een manier om onze start-up succesvol te krijgen, heb ik uitgezocht wat deze begrippen nou eigenlijk inhouden en wat er in Nederland vandaag de dag wordt aangeboden.

Verschil incubatie en acceleratie

Verschillen:

Incubator: langere duur (> half jaar), semi-overheid, meestal belangeloos, passief betrokken, bepaal je eigen tempo, aanmelden kan het hele jaar door.
 

Accelerator: kortere duur (< half jaar), commercieel, meestal belanghebbend, zeer actief betrokken, zij bepalen mede het tempo, selectieprocedure vindt in een bepaalde periode plaats.

Er is een wezenlijk verschil tussen beide begrippen. Zo wordt incubatie meestal belangeloos aangeboden, vaak door een semi-overheidsinstantie. Dit betekent dat je wordt geholpen met allerlei vraagstukken, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen of een deel van de aandelen hoeft af te staan. Tegenwoordig komt incubatie steeds minder voor, mede door bezuinigingen in Den Haag.

Het aanbod van accelerators groeit dan ook harder. In deze constructie sta je een deel van de aandelen af aan een commerciële partij. Die er vervolgens belang bij heeft dat jouw start-up doorgroeit naar een succesvol bedrijf waar anderen in willen investeren. Dat is over het algemeen het businessmodel van de accelerator: ze helpen je waarde toe te voegen aan je bedrijf, zodat hun aandeel in een volgende investeringsronde verkocht kan worden. Heeft de accelerator zijn werk goed gedaan, dan maken zij een positief rendement op de verkoop.

Dat er verschil zit in de werkwijze van incubators en accelerators wil overigens niet betekenen dat het een beter is dan het ander. Over het algemeen is het wel zo dat een accelerator, door zijn commerciële belang, er alles aan zal doen om het succes van de start-up in een zo kort mogelijke periode te realiseren. Daar moet je je als ondernemer wel prettig bij voelen.

Kijk eerst naar jezelf

Allereerst zul je als beginnend ondernemer moeten bedenken wie je bent en wat jij wilt. Wat is de aard van je start-up (Technisch, product, software, dienstverlening, consument of zakelijk)? Wil je dicht bij huis blijven werken? Ben je er klaar voor om voor een langere periode ook echt alles opzij te zetten voor je start-up? Of voelt het beter om meer tijd te nemen? Wil je absolute vrijheid in ondernemen of vind je het prettig dat anderen zich actief met jouw plannen bemoeien? Wat heb je nu echt nodig aan expertise en middelen?

Aanbod

Weet je wie je bent en wat je zoekt? Doe dan je voordeel met onderstaande lijst. Mijn zoektocht naar incubators en accelerators leverde het volgende resultaat (absoluut niet sluitend) op:

Accelerators actief in Nederland:

  • Rockstart (aanmelden kon tot 31 januari 2012)
  • Startup Bootcamp (aanmelden kon tot 11 april 2012)
  • Mediagilde (onduidelijk wat de aanmeldprocedure is, op e-mail wordt niet gereageerd)
  • Accelerator Nederland (is niet geschikt voor startups die nog in de 'zaai -en opgroeifase' zitten, kosten 1250 euro op jaarbasis)
  • HackFWD (alleen geschikt als alle teamleden kunnen programmeren)

Combinatie van beide:

Het hemd van je lijf

Of je je nou uiteindelijk wel of niet bij een incubator/accelerator weet aan te sluiten, leerzaam is het proces sowieso. Omdat beide programma's doorgaans een selectieprocedure kennen, word je gedwongen om je plannen eens echt goed door te denken. Daar helpen ze je overigens bij door je concrete vragen te stellen. Vragen die je op een gegeven moment moet kunnen beantwoorden om succesvol te worden. De ene partij gaat daar overigens verder in dan de ander. Zo lijkt accelerator Rockstart de 'zachte kanten' van de startup belangrijker te vinden, met vragen als:

  1. Describe your company in a tweet (max. 140 characters)
  2. In short, what are the main activities of your startup? What's new, innovative or exciting about what your company will do?
  3. Where did the idea for your startup come from?
  4. What problem are you solving?
  5. What's your solution to it?
  6. Please tell us about each founder (background, education, achievements) and their role within the team.
  7. How long have you been working together as a team?

Terwijl Smartstarter ook de 'harde' materie van je plannen boven water wil krijgen:

  1. Beschrijf de doelgroepsegmentatie
  2. Beschrijf de positionering (plaats in de markt)
  3. Beschrijf het beleid aan de hand van de marketingmix:
  4. Beschrijf strategisch management, financieel management, HR-management, ICT-management etc.

Mocht je deze vragen overigens nog niet kunnen beantwoorden, dan biedt Smartstarter je het ‘SmartForward’- programma (investering: € 1.500,- / € 2.500,-) aan. Hierbij helpen ze je tot een helder, commercieel strategisch beleid te komen. Volgens Smartstarter helpt een dergelijke beleid investeerders, mircokrediet of een starterslening aan te trekken.

Bezint eer ge begint

Wellicht zijn dit vragen die je eigenlijk nog niet wilt beantwoorden, omdat je liever direct de handen uit de mouwen steekt en aan je product schaaft, netwerkt, teamuitjes organiseert, en deals najaagt. Gaat, gaat, gaat! Pro-activiteit is een prachtige karaktereigenschap en vaak zo kenmerkend voor ondernemende types. Maar pro-activiteit betekent ook dat je op de juiste momenten een stapje terug doet om de juiste koers voorwaarts te bepalen. Stephen Covey vatte het al eens zo mooi samen: "If the ladder is not leaning against the right wall, every step we take just gets us to the wrong place faster."

Meer over Geen naam