Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marcel Beemsterboer: ‘Mijn exit kwam te snel’

Marcel Beemsterboer werd met Vakantieveilingen in 2010 de Sprout Challenger van het Jaar. Hij beleefde zijn exit begin dit jaar en is aan het investeren geslagen.

Vakantieveilingen.nl is een jaar of acht geleden opgericht door Marcel Beemsterboer, Dirk Jan Koekkoek en Michael van Beers als één van de e-commerceprojecten van Emesa (ook eigenaar van Inpakkenenwegwezen.nl en Actievandedag.nl). In 2009 ging het veilingconcept vliegen en zag Vakantieveilingen een hele rits prijzen naar zich toe komen. Begin 2011 stapte het Britse Oakley Capital in als investeerder in ruil voor een meerderheidsbelang. Beemsterboer behield een minderheidsbelang en bleef ook als enige van de drie oprichters betrokken bij Emesa. Het bedrijf groeide dat jaar naar een omzet van meer dan 125 miljoen euro. Tot eind vorig jaar Cyrte Investements, de investeringsmaatschappij van Delta Lloyd die ooit werd opgezet door John de Mol, alle aandelen van het bedrijf kocht (zie kader). Eind januari droeg Beemsterboer zijn aandelen over, sinds juli van dit jaar heeft hij de handen vrij.

Mooi rendement Oakley Capital verwierf 68 % van de aandelen in 2011. Door die deal kwam de waardering van Emesa op 35 miljoen euro. Medeoprichter Beemsterboer bleef zitten en behield, samen met het management, bijna een derde van de aandelen. Eind 2012 kocht Cyrte de Hollandse e-commercegigant op tegen een waardering van 95 miljoen euro: een stijging in waarde van iets meer dan 170 %.  

Ben je een rijk man geworden?

‘Niet ultiem rijk, maar ik kan nu voorlopig wel de dingen doen die ik interessant vind. Ik hoef niet meer in loondienst, laten we het daar maar op houden.’

Waarom bleef je in 2011 in Emesa?

‘Voor mij was het nog lang niet klaar. Ik was een groot voorstander van de universele kracht van het veilingconcept en wilde graag internationaal. De andere oprichters hadden die overtuiging en behoefte minder. Ze waren op dat moment ook al minder operationeel betrokken bij het bedrijf. Het plan was om met Oakley zwaar te gaan inzetten op Duitsland en Engeland.’

Maar Oakley had het na goed anderhalf jaar alweer gezien?

‘Het initiatief van de exit kwam inderdaad van de investeerder. Oakley had aangegeven het belang te willen verkopen. Ze hadden hun rendementsdoelstelling al gehaald, want in Nederland groeide Vakantieveilingen hard door en steeg de waarde in korte tijd. Hoewel ik liever door had willen gaan, moet je op zo’n moment realistisch zijn.’

Dus je hebt je plannen niet kunnen uitvoeren?

‘Nee, uiteindelijk niet. In Nederland hebben we Vakantieveilingen geleidelijk op kunnen bouwen, in Duitsland was het een green field operatie: je moet in één keer live, met veel content en marketing. We hebben wel een eerste verkenning gedaan en een eerste introductie gehad op de Duitse markt met een bekende Duitse artiest en concertreeks. We waren geland, maar moesten toen dus flink doorinvesteren. En daar ontstond discussie over. Je ziet overigens dat de nieuwe eigenaar die investering wel wil doen. Die heeft in Berlijn een landenteam van 15 tot 20 man opgetuigd met de intentie het verder uit te breiden. Ik verwacht dat het Duitse zusje van Vakantieveilingen.nl, Aladoo.de, met die toewijding over twee jaar een bekend merk is in Duitsland.’

Achteraf spijt?

‘Met de kennis van toen zou ik misschien niet naar een pure financiële investeerder zijn gestapt. We hebben een beetje onderschat hoe lastig het is om aan dat type investeerder onze business uit te leggen. Het duurde een jaar voordat ze alles begrepen, maar kregen toen dus koudwatervrees. Uiteindelijk draait het bij zo’n club om het rendement en niet om het realiseren van jouw ambities.’

Wat is het geheim achter het succes van Vakantieveilingen?

‘Ik denk de timing, gecombineerd met het spelelement van een online veiling. Tien jaar geleden had het niet gekund. Het veilingconcept was eind 2007 en 2008 verfrissend. De techniek van het realtime bieden – in de laatste paar seconden transacties kunnen verwerken – werd mogelijk door de komst van veel sneller internet. En ook de opkomst van mobiel internet speelde ons in de kaart. We waren eerst ook verbaasd door het enthousiasme van consumenten, maar we pikten het direct op en zijn toen vol gaan inzetten op Vakantieveilingen.’

En nu ben je ondernemer af en investeerder…

‘Voorlopig wil ik verder pionieren als investeerder. Ik heb me heel lang bezig gehouden met één specifiek bedrijf en vind het nu spannend om in de breedte te werken met nieuwe businessmodellen en e-commercebedrijven. Ik wil als investeerder zeker niet het wiel opnieuw uitvinden, dus ik werk samen met andere investeerders en ondernemers. Met onze ervaring kunnen we jonge en ambitieuze ondernemers helpen om sneller te groeien. Uiteraard blijf ik Emesa en Vakantieveilingen.nl op de voet volgen, want wat ik daar meegemaakt heb, blijft een jongensdroom.’

Wie behoren er tot het clubje?

‘Ik kan nog geen namen noemen. Het is allemaal nog heel pril, het groepje wijzigt nog steeds.’

Hoeveel willen jullie investeren?

‘Daar hebben we het nog niet over gehad, maar we zullen geen fonds oprichten. Het blijft een club van informele investeerders, die vooral jonge bedrijven in Nederland verder wil helpen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar zijn jullie naar op zoek?

‘We zijn op zoek naar bedrijven die al vanaf de start aan internationale groei denken. Voorlopig specialiseren we ons in online marktplaatsen, die zich bij voorkeur in de b2c-hoek begeven. Daar hebben we het meeste gevoel bij. We richten ons nu op seed-investeringen van maximaal enkele tonnen, maar mochten zich grotere investeringskansen aandienen, dan beschik ik over het netwerk om een syndicaat te vormen. Voorlopig blijven we nog wel onder de radar bezig. We willen eerst een trackrecord opbouwen.’

Je eerste investering is 3D Hubs, afgelopen augustus. Waarom?

‘Natuurlijk zit 3D hubs (red., een peer tot peer-platform voor het delen van 3D printers) volop in de hypecycle, maar het heeft echt de kans om iets groots te worden. Ik kwam de ondernemers tegen tijdens de demodag van Rockstart en raakte enthousiast. Het is een startup die het spel van e-commerce kan veranderen. Je kunt nu als consument jouw eigen ontwerp kiezen en dat bij jou om de hoek laten printen, zodat je jouw unieke beker, vaas of armband vandaag nog in huis hebt. Dit was twee jaar geleden nog ondenkbaar.’