Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vindt Colorwaters een investering?

Opportunisme kan een motief zijn van ondernemers. Jules Rijnierse laat zien dat je het ook heel anders kunt aanpakken. Hoe een passie tot een nieuw merk kan leiden. 'Nu alleen het groeikapitaal nog'.  

Jules Rijnierse heeft niet bepaald een creatieve achtergrond. Voordat hij de stap naar het ondernemerschap maakte, had hij al een carrière achter de rug als manager bij bedrijven als Sodexo, Grolsch en koekjesmaker Hoppe. “Ik wist al heel lang dat ik iets vanuit mezelf wilde ontwikkelen.” Zo kwam het dat hij negen jaar geleden een gesprek had met een ondernemerscoach. Uit de praatsessie kwam naar voren dat hij “iets met kleuren wilde doen.” Rijnierse: “Dat klonk ook voor mezelf nogal vaag.”
 
Zijn coach raadde hem aan het als startpunt te nemen van een ontdekkingstocht naar zijn onderneming. “Hij vroeg niet wat ik met kleuren wilde, maar hoe ik dat wilde doen? Wat zijn kleuren? Hoe en waar worden ze gebruikt? “ Hij verdiepte zich in de wetenschap van kleur en licht door boeken te lezen, naar lezingen te gaan en het internet af te struinen naar de laatst academische inzichten. “Het was een studie naast mijn werk.”  

Van idee naar een concreet product

Dat ‘iets’ dat hij wilde ontwikkelen, werd gaandeweg steeds tastbaarder. “Kleuren worden onterecht met kinderlijke dingen geassocieerd. Het onderwerp wist mij juist steeds meer te boeien.” Rijnierse ontdekte dat kleuren, wat frequenties van licht (elektromagnetische golven), op allerlei manieren een centrale rol innemen in de natuur.

Je kunt de kennis echter verschillend interpreteren. Onze ogen nemen bijvoorbeeld niet alle frequenties waar. Is het een product van ons brein of is kleur echt iets dat op zichzelf staat, dat werd één van de verwonderingen die hij heeft vertaald naar zijn eerst product: Colorwaters.  

In 2010 richtte hij the Colored Company op. De ondernemer laat het water in de fles kleuren door middel van reflectiemateriaal waarop het licht in de fles terugkaatst en het water een kleur geeft. “Het geeft de illusie dat het licht het water ook echt veranderd. Met foto’s van de waterkristallen deel ik de waarneming dat kleur effect heeft op de waterstructuur.”

Hij heeft zeven gekleurde waterflessen ontwikkeld. Al die kleuren van de regenboog hebben hun eigen betekenis . Rood staat voor passie maar ook dominantie, blauw staat onder andere voor communicatie, rust en kalmte. “De rode kleur van Coca Cola is geen toeval. Kijk ook naar de logo’s van LinkedIn en Facebook. In de communicatiesector willen bedrijven juist deze kernwaarden uitstralen.” 

Een nieuw marketingverhaal ontwikkelen 

De ondernemer wil met zijn glazen flessen mineraalwater inspelen op een trend die hij “ons streven naar het leven in well being” noemt. De term discovery marketing heeft hij hiervoor geïntroduceerd: “Consumenten krijgen een kleurbeleving, maar kunnen er zo ook een diepere betekenis van licht en water ‘ontdekken’. Twee essenties van het leven. Het is premium water met een verhaal.”  

Hoe heeft hij zijn plannen uitgekristalliseerd? Eerst heeft hij schetsontwerpen laten maken en marktonderzoek laten doen door studenten van de Hoge Hotelschool. De volgende stap was het creëren van het merkbeeld en ook heeft hij merkrechten vast laten leggen. De ondernemer heeft een patent op de wijze waarop de kleur in de fles wordt gemaakt: de lichtreflectie.

“Ook ben ik met merkdeskundigen gaan zitten en heb ik een brand foundation voor het merk ontwikkeld. Zo wil ik met mijn product de stap van functionele kleuren, naar emotionele kleuren maken.” Voor de flessen vond hij een leverancier in Italië, het mineraalwater komt uit de omgeving van Trier. De flessen worden in Koblenz, eveneens Duitsland, gebotteld. “Ik ben maanden bezig geweest met het vinden van de juiste leveranciers.”

De inspannigen hebben hem al een pluim uit de sector opgeleverd. Met zijn concept wist hij een finaleplaats te halen tijdens ‘Water Innovation Award’, uitgereikt in Rio de Janeiro. Hij kreeg er een aanbeveling als beste nieuwe merk in de branche. 

Financieringsbron vinden

Na het opmaken van een financieel plan en businessplan, zit hij nu in een lastige fase. Zijn doel is om in het tweede kwartaal in 2013 de markt in de Benelux plus op te gaan. Hij heeft hiervoor een additionele investering nodig van “een ongeveer drie ton”, waarbij hij van de investeerder(s) ook de ‘garantie’ hoopt te kunnen krijgen van een vervolginvestering voor de expansie naar andere landen. Hij ziet kansen in onder meer de congres- en hotelbranche en ook in de wellnessindustrie. 
 
Hij zit in een markt van premium mineraalwater, waar er voor een fles water veel wordt betaald. De ondernemer heeft al wel een proefproductie gedaan, maar moet nu opschalen naar productieniveau om zijn bedrijf daadwerkelijk te kunnen opstarten. Om een idee te geven: hij moet minimaal 250.000 flessen afnemen van zijn leveranciers.

En in dat opzicht zit hij nu in een impasse. Bij de eerste bank kreeg hij te horen dat ze zijn plan in een goede economische tijd wel gefinancierd hadden, maar dat het alleen bij een bepaalde solvabiliteit kan.

Ook kwam hij er achter dat zijn bedrijf al te vergevorderd is om deel te nemen aan een groeiversneller, zoals Starterslift. Wel heeft hij nu aansluiting gevonden bij Startlife, dat is verbonden aan de Wageningen Universiteit. “Ik heb ofwel een venture capital investering nodig of een launching customer die direct een grote order plaatst.”

Alternatieve marktstrategieën

De ondernemer heeft meerdere strategiën. Zijn plan is gebaseerd op het eerst succesvol worden in de Benelux (plus Duitsland). Ook overweegt hij zijn concept direct te verkopen aan een grote frisdrankspeler of om samen te werken met een betrokkene uit de keten, zoals een waterbron of distributeur. Rijnierse draait nu proef bij grote hotelketens in Duitsland. 

Dat zou wel beteken dat hij daarvoor een deel van zijn onafhankelijkheid zou moeten opgeven. Daarnaast is hij benaderd door een agent in Dubai en een potentiële importeur uit Japan die ‘er iets in ziet’. Hij leert zo dus ook opportunistisch te zijn. “Je moet handelen vanuit het vertrouwen in je concept en de feedback die je krijgt.”