Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo versnel je de lancering van je startup

In deze snelle en competitieve digitale markt kun je met je bedrijf geen moment stil staan. Hoe zorg je ervoor dat je met jouw geniale idee de concurrentie voor blijft? Sprout presenteert drie Nederlandse groeiversnellers.

Accelerator is een buzzword

Er is een grote groep aan organisaties die stellen dat ze een accelerator zijn. Volgens de huidige opvatting zijn ze dat echter om drie redenen niet (meer). A: Ze hebben een langere looptijd dan een half jaar. Dan ben je onvoldoende een snelkookpan. B: Ze worden volledig gesubsidieerd en gesponsord. C: ze bieden geen kantoorruimte.

In dit soort gevallen spreken we niet over accelerators, maar groeiprogramma’s. Sprout bespreekt deze volgende week in een overzicht.

Bij dit lean startup tijdperk, waarin je moet durven falen en snel je producten de markt op moet brengen, past de hulp van een accelerator, ofwel een groeiversneller. Volgens een enkele cynicus op Quora luiden accelerators zelfs het einde van de incubator in. De semi-overheidsorganisatie die je jarenlang voor een zacht prijsje kantoorruimte, workshops en netwerkmeetings biedt, zou niet meer voldoen. Zeker nu overheden door de crisis steeds meer op deze organisatie dreigen te bezuinigen.                                                                Een groeiversneller zou meer kunnen betekenen voor een startup, omdat het als snelkookpan te boek staat. Binnen een periode van een half jaar wil het je bedrijf aan (zijn eerste) grote klanten en kapitaalinjecties helpen. Verder is er nog een reden: in tegenstelling tot incubators kan het op basis van jouw aanwezigheid winst maken en dus zou de organisatie net dat tikkeltje extra motivatie hebben. De één verdient aan een startup door middel van de prijs die het koppelt aan z’n curriculum, de ander verdient geld door een verworven aandeel in jouw bedrijf in een volgende investeringsronde te verkopen.

Welke accelerators, ofwel groeiversnellers, zijn er in Nederland? Wat bieden ze je? En wat moet jij erin steken? Sprout presenteert er drie op de volgende pagina’s.

 

Rockstart Accelerator

Voor welke ondernemer?

Het Amsterdamse Rockstart Accelerator is voor pas ‘geboren’ en innovatieve tech- en webstartups. Je hebt een onderscheidend product, waarvan je in ieder geval net het eerste prototype hebt gerealiseerd, of je bent er nog niet zo lang geleden mee de markt opgegaan.

Wat biedt het je?

Rockstart biedt jou voor honderd dagen een werkplek in Amsterdam, waar je met andere deelnemers klaar gestoomd wordt voor de markt. In de eerste vier weken nemen ervaren mentoren en investeerders jouw aannames over het product en de markt kritisch onder de loep en waar nodig worden deze grondig herzien. In de volgende zes weken schaaf je samen met de andere Rockstarters, onder begeleiding, je product en je businessmodel bij. Ook test je je product direct bij consumenten. In week 12 tot en met 14 bereid je je voor op je demo en pitch, met het doel om je eerste grote investeerder binnen te halen. Die komen op bezoek tijdens de Demo Day. Het programma heeft nog een toetje: een road trip naar Silicon Valley. Niet bedoeld als vakantie, maar als zakenreis.

Wat drijft de organisatie?

Wie onder de hoede komt van Rockstart verkoopt een belang van 8 procent, ter waarde van maximaal 15.000 euro. Dat bedrag, plus de kosten afkomstig van het curriculum, moet minimaal terugverdiend worden. Het liefst natuurlijk met een mooie winst. Ofwel: (een deel) van je bedrijf moet voor een lucratief bedrag verkocht worden aan een vc.

Daarnaast doet de organisatie ook zijn werk op basis van zijn liefde voor startups: oprichter Oscar Kneppers was als eigenaar en uitgever van Emerce en Bright altijd al een startupjunkie. Hetzelfde geldt voor mede-oprichter Don Ritzen, die eerder Startup Weekend Eindhoven en Amsterdam opstartte en business developer was bij de Nederlandse startup Wakoopa. Ritzen is alleen tot nog toe zelf geen ondernemer geweest.

Wat moet jij bieden?

Een goed en innovatief idee, de juiste vaardigheden, toewijding en ondernemerskwaliteiten, plus een belang van acht procent. Dat zijn de voorwaarden om minimaal kans te maken op toelating tot het programma. Er mogen immers maar tien startups per honderd dagen mee doen, terwijl er zich voor de laatste editie ruim driehonderd startups hebben aangemeld. In ruil hiervoor betaalt Rockstart je kantoorkosten, professionele begeleiding en de zo belangrijke connecties met investeerders. Overigens moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je het briljante van jouw idee en product goed weet over te brengen.

 

2. Startupbootcamp

Voor welke ondernemer?

Een innovatieve ondernemer die zich ergens tussen de scheidslijnen van technologie, media, telecom en/ of gaming bevindt. Je hebt een onderscheidend product, waarvan je in ieder geval net het eerste prototype hebt gerealiseerd, of je bent er nog niet zo lang geleden mee de markt opgegaan. Ofwel, Rockstart en Startupbootcamp lijken erg veel op elkaar.

Voor wie te laat was om zich in te schrijven voor het afgelopen lenteprogramma en geen geduld heeft: in Berlijn draait Startupbootcamp ook een programma vanaf september. Aanmelden kan nog tot en met morgen. Dan moet je wel bereid zijn om te verhuizen naar deze bruisende stad.

Wat biedt het je?

Startupbootcamp Amsterdam biedt in feite hetzelfde aan als Rockstart. Ook Startupbootcamp beschikt over experts en mentoren, die (als ondernemer) de top in het bedrijfsleven behaalden. Ook Startupbootcamp doet samen met jou onderzoek naar de mogelijkheden op de markt, en de potentie die je product daarbinnen heeft. Ook Startupbootcamp past vervolgens hier jouw businessmodel op aan. En het brengt je eveneens in contact met investeerders. Zelfs de trip naar Silicon Valley is hetzelfde.

Het verschil met Rockstart? Startupbootcamp stopt net ietsje meer geld in je startup: 17.000 euro tegen 15.000 euro, ook in ruil voor een belang van acht procent. Daarnaast is Startupbootcamp een pan-Europese organisatie: het heeft ook vestigingen in Berlijn, Kopenhagen, Dublin en Madrid. Dat heeft de volgende voordelen:

  • Startupbootcamp heeft (vooralsnog) een internationaler netwerk aan mentoren en investeerders opgebouwd
  • Startupbootcamp heeft als organisatie twee jaar langer ervaring met het opbouwen van een accelerator
  • Als je je te laat hebt aangemeld voor Amsterdam, kun je je binnen een half jaar nog aanmelden voor een andere locatie 

Wat drijft de organisatie?

Ook hier weer nauwelijks verschillen met Rockstart. Wie onder de hoede komt van Startupbootcamp verkoopt een belang van 8 procent, ter waarde van maximaal 17.000 euro. Dat bedrag, plus de kosten afkomstig van het curriculum, moet minimaal terugverdiend worden.

Wie de oprichters van Startupbootcamp, Patrick de Zeeuw en Ruud Hendriks, vergelijkt met die van Rockstart, ziet kleine verschillen. Waar Kneppers en Ritzen al sinds het begin van hun loopbaan startups volgen, waren De Zeeuw en Hendriks eerst actief in het managementcircuit. De Zeeuw bouwde in de eerste 20 jaar van zijn carrière het profiel van een (top)manager op, en koos daarna ook voor het ondernemen: hij is oprichter en was eigenaar van 3Circles, een casual game-bedrijf dat in anderhalf jaar doorgroeide naar een onderneming met 100 fulltime werknemers. Daarna raakte hij betrokken bij verschillende startupprogramma’s, waaronder Startupbootcamp. Ook Hendriks bouwde eerst een profiel op als topmanager en maakte serieus kennis met het ondernemen toen hij in 2007 mede-oprichter van tv-zender Het Gesprek werd.

Wat moet jij bieden?

Zie ook de eisen die we bij Rockstart opstelden. Die verschillen namelijk niet: je idee moet onderscheidend zijn, je hebt het in je mars om dat idee uit te voeren, je bent supergemotiveerd en je hebt de eigenschappen van een echte ondernemer. De kans op toelating is wel wat lager bij Startupbootcamp Amsterdam: meer dan 400 aanmeldingen waren er voor de huidige editie, die vrijdag 5 juli afsluit met een Demo Day,

 

3. Founder Institute

Voor welke ondernemer?

Voor elke tech- en webondernemer met een onderscheidend en innovatief idee. Je hoeft nog niet per se een tastbaar product te hebben, wel een concept. The Founder Institute begeleidt je bij de lancering van je product en bedrijf en helpt je aan het juiste netwerk. Schrijf je niet in als je je al venture capital hebt ontvangen.

Wat biedt het?

Tijdens een vier maanden durende “pre seed”-programma, kan je je droombedrijf proberen op te starten met hulp van 40 experts en mentoren als Michiel Muller, Phil Libin (Evernote), Aaron Patzer (Mint), Valentine van der Lande (Ten Pages), Maarten Lens-Fitzgerald (Layar) en Ronnie Overgoor. Je krijgt opdrachten mee en hoort presentaties aan. Uniek aan The Founder Institute is de pool waarin alle deelnemers een stukje belang in elkaars bedrijf nemen. Dat moet iedere deelnemer extra motiveren om zijn mede-cursist te helpen met het behalen van zijn doelen.  Erg intensief is het programma niet: je bent er parttime mee bezig. In tegenstelling tot Rockstart en Startupbootcamp zie je je mededeelnemers niet elke dag in hetzelfde kantoorpand, maar alleen tijdens lesavonden.

The Founder Institute biedt ook toegang tot investeerders en fondsen. Niet alleen brengt het je graag in contact met venture capitalists en informal investors, ook verwijst het je zonder moeite door naar een accelerator. Dat is bijvoorbeeld de oprichter van startup Peerby, Daan Weddepohl overkomen: hij kreeg les van mentor Oscar Kneppers, de man die intussen ook Rockstart Accelerator aan het oprichten was. In dit geval werkt the Founder Institute als een voorverwarmende oven, waarna het eten (de startup) in de snelkookpan (Rockstart) gaat. Toch zijn de twee organisaties ook concurrenten van elkaar. Beide brengen je immers tijdens een afsluitende pitch in contact met geldschieters.

Wat drijft de organisatie?

Het Founder Institute omschrijft zichzelf als een wereldwijd netwerk van startups en mentoren die elkaar helpen om betekenisvolle én waardevolle (technologie)bedrijven te starten’. Het is actief in onder meer Mexico, de VS, India, België en Italië. Geestesvader is de Amerikaan Adeo Ressi. Hij omschrijft zichzelf als een man met een hart voor ondernemerschap. “Entrepreneurship is becoming harder, and I want to give back to the craft of entrepreneurship.”

Maar ondanks deze filantropische mentaliteit, is The Founder Institute geen non-profit organisatie. Er wordt wel degelijk winst gemaakt. Volgens Ressi is dat voor een lang voortbestaan van de organisatie nodig. “A strong philanthropic mission can only endure with a solid business underpinning, so the Founder Institute is a for profit entity. I am turning over the for profit company stock to a long-term trust to guarantee the mission for at least 100 years.” The Founder Institute weet aan de hand van twee verdienmodellen een marge over te houden. Het vraagt 740 euro van zijn deelnemers, voor het volgen van de lesstof. Daarnaast krijgt het een belang van zo’n 1 procent in je bedrijf.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat moet jij bieden?

Ondanks dat het een parttime programma is, moet je ten eerste veel toewijding tonen. De regels van The Founder Institute zijn namelijk streng: wie niet (op tijd) komt opdagen, of een opdracht niet (tijdig) heeft uitgevoerd, wordt voorgoed weggestuurd. Dat is erg zuur, aangezien je wel 740 euro hebt moeten betalen om te kunnen deelnemen. Het is een van de redenen dat tijdens het afgelopen programma uiteindelijk zeven van de twintig startups overbleven.

De filosofie van The Founder Institute luidt dat dit voor je eigen bestwil is: ondernemerschap draait immers ook om een strakke discipline. Als je het programma af weet te maken, moet je een klein belang van in totaal 3,5 procent afstaan aan je medecursisten en aan The Founder Institute zelf.