Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Foodbranche krijgt last van HelloFresh, Marqt en Thuisbezorgd.nl

Marqt, HelloFresh en andere nieuwkomers in de foodbranche slaan deukjes in de gevestigde orde van supermarkten, fastfoodketens en restaurants. Dat blijkt vandaag uit de Food500, de ranglijst met grootste verkopers van etenswaren in Nederland.

Ja, natuurlijk domineren Albert Heijn en de andere grote supermarkten de Food500, de jaarlijkse ranglijst met grootste foodverkopers van Nederland. Ze beslaan de voledige top 10, en pas op plekken nummer 12 en 15 komen McDonald’s en Hema als niet-supers.

Met een slordige 460 miljoen aan foodomzet voor de Hema alleen zijn dergelijke partijen natuurlijk vele malen groter dan de nieuwkomers die de afgelopen jaren innovatie hebben gebracht in het foodlandschap, maar dit jaar is toch goed te zien hoe ze deukjes slaan in de omzet van de grote gevestigde orde.

De positie van de supermarkten staat zelfs (licht) onder druk, meldt het rapport. ‘De echte ‘winnaars’ zijn de vernieuwende merken: online spelers, (gemaks)concepten en platforms als de Markthal die zich richten op beleving, real food, delivery, on the go, prijs of een combinatie van dit alles. Hoe dan ook: zíj pikken de krenten uit de pap.’

Vooral in de top 25’s die de Food500 maakt van subcategorieën duiken bekende namen op:

Gemak

Het ultieme gemak betekent natuurlijk: je eten thuis laten bezorgen. Dat Jitse Groen met Thuisbezorgd.nl 95 miljoen omzet boekte over 2014, is inmiddels geen geheim meer. Ook niet dat de nummer 2, Just Eat, half zo klein is, met een omzet van 47,5 miljoen euro. Fastfoodketen McDonald’s is overigens de nummer 1 in gemak, gevolgd door de voedselstallen op de NS stations en benzinepompen. De pizza-koeriers van Domino’s (71,5 miljoen euro) en New York Pizza (53,5 miljoen) laten zich door Thuisbezorgd.nl nog niet de kaas van de pizza  het brood eten.

New Retail

Tussen de vertrouwde supermarkten is Marqt vrijwel onzichtbaar, maar in de categorie New Retail, die de Food500 heeft ingeruimd voor retailers die een mix van food en non-food bieden of anderszins vernieuwing brengen, prijkt de keten van Quirijn Bolle in de top-25. Omzet: 42,5 miljoen uit 12 filialen. HelloFresh, een nog veel jongere startup uit de koker van Rocket Internet, stormde de top 10 in en boekt al 50 miljoen omzet.

Marleen Kookt

Een interessante trend die het foodrapport aanstipt is die van hobbykoks als concurrent. Het bestaande succes van Thuisafgehaald blijft onvermeld, maar als voorbeeld wordt wel genoemd Amazon Fresh, waarmee elke hobbykok of producent de markt op kan gaan. ‘Zelfs relatief kleine hoeveelheden uit een bekende hobbykeuken kunnen met online dataprocessen bij het juiste aantal afnemers worden bezorgd.  Een concept als ‘Marleen Kookt’ is in Amsterdam in feite een voorloper van dit fenomeen.’

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.