Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Fresh: Kaartenreus wil kunstje zelf doen

De kleine wenskaartenmaker Greetz sloot drie jaar terug een droomdeal met Hallmark. Nu is Greetz ineens overbodig.

Het grote Hallmark en het nog kleine Greetz – merknaam van Venspro – besloten drie jaar geleden samen te werken voor een online kaartenservice. Na het contract van drie jaar stond het Hallmark vrij de overeenkomst eenzijdig op te zeggen. Belangrijke contractsclausule: Hallmark mocht tot twee jaar na het opzeggen van het contract geen soortgelijke dienst opzetten. “We waren nooit aan het contract begonnen als die clausule er niet was”, zegt Johan van Vulpen, een van de oprichters van Greetz. “Er zijn heel heldere aanwijzingen dat die afspraak nu geschonden wordt.” Hallmark heeft twee jaar het kunstje afgekeken en komt nu zelf op de markt.

 

“We gaan met tegenzin naar de rechter. We hebben altijd goed samengewerkt. Het was ons idee, onze technologie, waarmee de kaarten van Hallmark worden verspreid. Maar het lijkt erop dat ze nu zelf deze groeimarkt willen betreden en daarmee eerdere afspraken schenden.” Dat er een markt is voor het product van Greetz – online een persoonlijke kaart maken en geautomatiseerd versturen – is wel duidelijk. Het bedrijf groeide in 4 jaar van twee naar 45 medewerkers.

 

Binnenkort dient het kort geding. Hallmark wil niet inhoudelijk reageren op de twist. Verder dan de welbekende “We zien de rechtszaak met vertrouwen tegemoet” gaat het commentaar van de kaartenmaker niet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Auteur Rutger Betlem