Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fresh Q&A: Kleurrijk

In hoeverre beïnvloedt cultuur het gedrag van jonge ondernemers? Op die vraag zocht Saskia Harkema, lector ondernemen en innovatie aan De Haagse Hogeschool antwoord. 2 april organiseert de Hogeschool een symposium over Succesvol Kleurrijk Ondernemerschap.

En, is cultuur van invloed op de wijze van ondernemen?

“Zeker, van heel grote invloed. Het onderzoek is uitgevoerd onder ondernemers tot 45 jaar. Bij allochtone ondernemers mengt de cultuur van hun ouders zich met de Nederlandse cultuur en dat zorgt voor dilemma’s.”

 

Zoals?

“Allochtone ondernemers wenden zich voor de financiering van hun onderneming soms niet tot banken of andere financiële instellingen, maar vallen op hun eigen groep terug. Ooms, broers of neven vragen niet om een ondernemingsplan. Dat is een risico. Er wordt vooraf minder goed nagedacht over het bedrijf.”

 

Zijn autochtonen dan betere ondernemers?

“Lastig te zeggen. Autochtonen zien meer risico’s en zijn banger om te falen. Zij bereiden zich doorgaans beter voor en ondernemen vaker met succes op de langere termijn. Allochtone jonge mannelijke ondernemers beginnen rap voor zichzelf, denken groots, maar geven ook sneller op. Allochtone vrouwelijke ondernemers beginnen op latere leeftijd, denken klein, maar zijn vaker succesvol.”

  

Conclusie?

“Allochtone en autochtone ondernemers kunnen veel van elkaar leren. Er zouden multiculturele netwerken moeten komen. Allochtonen kunnen de leeuwen en beren van de autochtonen van de weg halen en die laatsten kunnen wijzen op het nut van een gedegen businessplan.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Auteur: Hester van de Kaa