Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Frisse blik: Helden, trends en ergernissen

Sonja Stern, Ambition Academy

De mvo-trend van 2008?

“Oef. Ik zou de trend niet durven voorspellen. Wat ik wel zie is dat door in het klein te denken, dingen te zien en bij dingen stil te staan die niet gelijk het wereldnieuws halen, iedereen in staat is zijn of haar bijdrage te leveren.”

 

Grootste mvo-ergernis?

“Ergernis is een groot woord, maar in het businesswise-denken van veel mvo- en/of ontwikkelingssamenwerkingsprojecten en -organisaties is vaak nog wel een grote verbeterslag te maken. Hierdoor zou de effectiviteit een boost kunnen krijgen waardoor projecten nog beter tot zijn recht komen.”

 

Mvo-held?

“Ondernemersgeest zorgt voor overeenkomsten waar twee partijen zich goed bij voelen en gewin uit ervaren. Alle mannen en vrouwen die letterlijk de handen uit de mouwen steken en handelen om de wereld een beetje beter te maken, vooral op de plaatsen waar dat echt nodig is. Dat zijn mijn helden.”

Niels Korthals Altes, Greenseat

De mvo-trend van 2008?

“Alles moet zuiniger. Dat scheelt energie en grondstoffen en bespaart uitstoot van broeikasgassen. Bedrijven zullen daar steeds meer op afgerekend worden door consumenten. Mensen willen niet apart naar de Greenseat-site om hun vlucht klimaatneutraal te maken, maar dit direct regelen bij het boeken van hun vlucht. Nu is ‘klimaatneutraal’ nog een claim waarmee fabrikanten hun producten aanprijzen, maar het zal steeds meer een eis worden.”

 

Grootste mvo-ergernis?

“Dat het mvo wordt genoemd. Waarom is verantwoord ondernemen bijzonder? Laten we de rest gewoon MOO noemen. Maatschappelijk Onverantwoord Ondernemen. Waarom accepteren we dat bedrijven onverantwoord ondernemen? Waarom mag Shell benzine verkopen zonder iets te doen aan de CO2-uitstoot die daarmee wordt veroorzaakt?”

 

Mvo-held?

“Nobelprijswinnaar Yunus Muhammad van de Grameen Bank. Oprichter van een microkredietorganisatie met inmiddels meer dan 7 miljoen klanten in vijftien landen. Ik heb hem een keer horen spreken in Amsterdam en dat heeft mij enorm geïnspireerd. Yunus is het voorbeeld van hoe je met een bedrijf iets goeds kunt doen. Niet mvo ‘erbij’ maar als doel van de onderneming.”

Guido Jonkers, Greemmotion

De mvo-trend van 2008?

“Het verder toenemende bewustzijn dat we met z’n allen op een kwetsbare aardbol rondlopen. Positief praktische invullingen van dit bewustzijn zullen zich verder ontwikkelen. Niet alleen groene zaken die we al kennen, zoals brandstof, maar ook dingen als groen vakantie vieren en groene kleding gaan een giga-groeisprong doormaken.”

 

Grootste mvo-ergernis?

“Het heeft weinig zin je te ergeren, maar als je toch een antwoord wilt, vind ik het jammer dat de traagheid van de ambtelijke molens nog steeds wordt geaccepteerd in Nederland. Dat en het gebrek aan durf en visionaire inzichten staan een dynamische groene spurt in de weg.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mvo-held?

Tja, als je het leven als een film ziet, zullen er ook wel helden rondlopen… en dood zijn inmiddels. Frits Fentener van Vlissingen was een megaheld in de mvo-film. Lees zijn boek Ondernemers zijn ezels maar eens; hoe aards-praktisch wil je mvo hebben? Ook Eckart Wintzen wordt terecht geroemd om zijn voorlopersrol. Maar Herman Wijffels wordt te vaak ondergewaardeerd. Die man werkt achter de schermen hard aan een betere wereld.”