Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gebruik de pers

Publiciteit is een van de effectiefste (en goedkoopste) manieren om uw bedrijf te promoten. Toch denken veel ondernemers nauwelijks na over het systematisch benaderen van de pers.

Bekendheid werkt. Vraag dat maar aan Yvonne Swaans die afgelopen jaar als Zakenvrouw van het Jaar haar lawine aan free publicity heeft kunnen omzetten in een forse stijging van de omzet. Misschien wel daarom was zaterdag tijdens de internationale ondernemersbijeenkomst in Marrakech de workshop ‘Three easy steps to free PR’ voor veel Nederlandse ondernemers een ware eye-opener. De workshop werd verzorgd door Cameron Herold, algemeen directeur van 1-800-GOT-JUNK. Dit bedrijf, dat tegen een geringe vergoeding overbodige spullen thuis komt ophalen, is als franchise-onderneming in tien jaar uitgegroeid naar meer dan 240 vestigingen verspreid over heel Amerika en een omzet van 119 miljoen dollar. Een van de succesfactoren van de groei van 1-800-GOT-JUNK is de enorme hoeveelheid publiciteit die Herold met zijn bedrijf heeft weten te krijgen. In zijn openingsfilmpje zagen we Herold bij CNN, Fox News, CNBC, artikelen in Fortune, USA Today, regionale kranten en optredens in populaire talkshows als Oprah en Dr. Phil. In de drie minuten bij Ophra lukte het Herold zelfs om haar 5 keer de naam van zijn bedrijf te laten noemen. Alles bij elkaar goed voor een mediawaarde van vele tientallen miljoenen dollars. De boodschap van Herold was dat het in principe voor elk bedrijf vrij eenvoudig is om de pers te halen als het maar systematisch en doordacht wordt aangepakt. Volgens Herold moet een ondernemer PR net zo beschouwen als sales en er ook op die manier mee omgaan.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3 gouden tips voor gratis publiciteit:

  1. Bedenk een invalshoek. Het gaat om het verhaal en niet om het product of dienst. 
  2. Weet voor wie je het verhaal bedenkt. Denk goed na welk medium je gaat benaderen en wat voor hun lezers interessant kan zijn. 
  3. Pak zelf de telefoon en bel de journalist rechtstreeks. Veel ondernemers bellen met de hoofdredacteur (die het verhaal niet schrijft) of schakelen een PR-bureau in (dat geld kost en voor meerdere opdrachtgevers werkt).

Wat vindt u: is het zo simpel of heeft u als ondernemer hele andere ervaringen? Laat het ons weten.