Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen NV of BV, maar een DV

Ruud Koornstra, bedenker van de Visa Greencard, pleit voor de komst van de DV, de Duurzame Vennootschap. Het moet de rechtsvorm van de toekomst worden. “Een DV maakt winst én draagt bij aan een betere wereld.”

 

Ruud Koornstra heeft zijn sporen als duurzaam ondernemer ruimschoots verdiend. Rijk geworden in de televisiewereld besloot hij het tweede deel van zijn leven te besteden aan het beter maken van de wereld. Rode draad door zijn ideeën: al zijn producten zijn beter voor het milieu én goedkoper voor de consument.

 

Samen met zijn medevennoten van ‘initiëringsmaatschappij’ Tendris ontwikkelde hij de VISA Greencard, die de CO2-uitstoot van alle uitgaven met de creditcard compenseert. Ook de ultrazuinige Pharox LED-lamp komt uit de stal van Tendris. Koornstra merkt dat termen als ‘duurzaam’ en ‘groen’ onderhevig zijn aan inflatie en wil daarom toe naar een nieuwe bedrijfsvorm: de DV.

 

Wat is een DV precies?

“De meeste bedrijven hebben maar één uitgangspunt, namelijk winst maken. Een DV wil dat ook, maar wil tegelijkertijd bijdragen een betere wereld. In zo’n bedrijf tellen andere normen en waarden; zo’n bedrijf is maximaal transparant. Een DV zal nooit iets zeggen wat niet waar is. Advertising zal er heel anders uitzien.”

 

Waarom is dit belangrijk?

“Bedrijven als Shell en Philips doen zich duurzaam voor, maar zijn het niet. Ze hebben helemaal geen belang bij duurzaamheid, omdat winst maken met niet-duurzame producten hun voornaamste doel is. Consumenten willen het kaf van het koren kunnen scheiden, ze willen zien of een bedrijf deugt. Rijkman Groenink heeft het verknald bij ABN Amro, maar krijgt twintig miljoen euro mee. Dan klopt er toch iets niet in zo’n bedrijf? Als je het predikaat DV hebt, weten mensen dat je te vertrouwen bent en dat je transparanto spreekt.”

 

Wie bepaalt of een bedrijf het predikaat DV mag voeren?

“De DV zou een officiële rechtspersoon moeten zijn naast de BV en de NV. Dat moeten wij bij Tendris niet helemaal gaan uitwerken, maar ik wil wel meedenken over het tot stand komen van de DV. Heel belangrijk is dat er geen fiscaal voordeel mag zijn. Ik wil niet dat mensen zeggen: ‘Ah! Ik begin een DV, want dan hoef ik minder belasting te betalen.’ Nee, je betaalt gewoon je belastingen. Er zullen extra eisen aan je worden gesteld, de tien geboden van duurzaamheid.”

 

Wat zijn de belangrijke geboden?

“Echtheid is het belangrijkst. Ondernemers die denken: ik maak mijn product zogenaamd duurzaam omdat ik dan lekker geld kan verdienen… begin er niet aan. Duurzaam ondernemen is geen trucje, maar een mindset. Wees eerlijk. Zorg ook dat je product kwalitatief beter is dan je niet-duurzame concurrent. Onze LED-lamp is niet alleen zuiniger, maar ook mooier en heeft meer toepassingen. Zorg verder dat je product financieel aantrekkelijker is. Een ander gebod is: communiceer eerlijk, wees transparant. Zorg dat je toeleveranciers meedoen en lever je duurzame alternatief altijd aan de eindgebruiker.”

 

 

Hoe transparant zijn jullie zelf? Mag ik hier de ordners uit de kast trekken?

“In principe ja, maar we zijn niet achterlijk. Ik ga niet tegen Philips zeggen: kom hier even de nieuwe technologie bekijken, want we blijven een concurrerend bedrijf. Wel zullen we volgend jaar veel informatie ontsluiten die niet concurrentiegevoelig is.”

 

Grote bedrijven werken duurzaamheid tegen, gaf je net aan. Kunnen kleine, duurzame bedrijven de slag wel winnen?

“We zijn een klein bedrijfje van honderd man, verdeeld over meerdere continenten. De gloeilamp heeft 120 jaar in de woonkamers gehangen en verspilde voor 99 procent zijn energie. Wij hebben in twee jaar tijd een lamp ontwikkeld die voor 90 procent efficiënt is en pas aan het begin van zijn ontwikkeling staat. De stap die wij gezet hebben met dat lampje, staat voor mij symbool voor nog tienduizend andere producten. We kunnen de wereld snel veranderen, dat hoeft geen tien of twintig jaar te duren. Het zijn juist de kleine initiatieven die het verschil gaan maken in de transitie naar een duurzame wereld.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Auteur: Koen van Santvoord