Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Generatie Y een eitje

Veel oudere ondernemers hebben moeite met de veeleisende generatie Y, die op jonge leeftijd al hoog van de toren blaast. Maar met de juiste aanpak zijn ze best een beetje te sturen.

Leg regels vast

Veel verschillen in waardering en opvattingen – ook over de dagelijkse omgang – zijn impliciet. Stel liever regels op schrift, zodat je elkaar erop kunt aanspreken. Besef wel dat dit twee kanten op werkt.

 

Zorg voor bila’s

Ondanks de bravoure is generatie Y in wezen vaak onzeker. Bied daarom structuur en persoonlijke aandacht. Focus daarbij niet alleen op vandaag, maar ook op de iets verdere doelstellingen.

 

Focus op oplossingen

De jonkies zijn ambitieus en gericht op het verbeteren van zichzelf, hun organisatie en de wereld om hen heen. Spreek ze aan op hoe ze betere resultaten kunnen bereiken, niet op de problemen. Vraag ze hoe ze zelf denken verbeteringen te realiseren.

 

Monitor de prestaties

Zorg dat u een goed beeld heeft van hoe andere ondernemers en klanten uw jonge mensen beoordelen. Uw eigen inschatting kan wel eens lijden onder de mist die in de generatiekloof hangt.

 

Toon uw eigen gebruiksaanwijzing

Generatie Y eist veel van u en anderen om hen heen. Leer ze hoe ze van u kunnen krijgen wat ze (denken) nodig te hebben. Op uw beurt kunt u van hen ook het een en ander eisen.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Door Arjan Zweers

Bron± trends/Fortune