Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gluurgids: Ellen Rijntjes

Ellen Rijntjes (25) Bedrijf: See Amsterdam Tours Opgericht: 2006 Motto: Het leven is één groot feest maar je moet zelf de slingers meenemen! Inspiratie: De orde die voortkomt uit chaos en dynamiek.

‘Een bezoek aan de wallen is meer dan alleen aapjes kijken’

Jointjes leren draaien tijdens ‘wandelen met wiet’, of een workshop paaldansen volgen in ‘pittig in de paal.’ Ellen Rijntjes wil Amsterdam niet laten zien aan de hand van de gebruikelijke reeks jaartallen of vanaf een gele fiets. Dat kan anders, vinden Rijntjes en collega Kim Verkuyl.

 
Eigenlijk zag ze het niet zo zitten, een bedrijfje in rondleidingen. “Ik wilde graag gaan ondernemen, maar rondleidingen vond ik niet direct heel sexy,” zegt Rijntjes. Pas toen ze samen met Verkuyl ging brainstormen en het infotainment noemde in plaats van rondleidingen, werd ze enthousiast. In de zomer van 2006 ging See Amsterdam Tours van start: informatieve rondleidingen over de wallen en in de Jordaan. Geen saaie opsomming dus van jaartallen of met z’n veertigen op gele fietsen door Amsterdam. Arrangement ‘wulps op de wallen’ combineert een bezoek aan het verborgen kerkje Onze Lieve Heer op Solder met een prostituee die haar levensverhaal vertelt. “Mensen hebben vaak een stereotype beeld van de wallen, ze denken dat alle prostituees verslaafd zijn of gedwongen achter het raam zitten. Wij willen deze vooroordelen ontkrachten en prostituees een stem geven. Zo wordt een bezoek aan de wallen meer dan alleen aapjes kijken.” Mensen van buiten de stad begeleiden door de Amsterdamse jungle, is het tweede doel van de onderneemsters. “Bij aankomst op Amsterdam CS raken mensen soms in paniek. Ze weten de weg niet, de trams, drukte en lawaai zorgen dan vaak voor stress. Wij zijn een soort buddy voor hen.”
Verkuyl en Rijntjes ontmoetten elkaar toen ze beiden als gids op de wallen werkten. Voor Rijntjes was het een bijbaantje naast haar studie bedrijfskunde, Verkuyl werkte voor Artsen zonder Grenzen en gidste op de wallen als ze een paar maanden in Nederland was. Het bureau waar ze voor werkten, stopte ermee en ze verloren elkaar uit het oog. Rijntjes schreef haar afstudeerscriptie en dacht op zoek te gaan naar een baan bij een multinational. “Het leek me goed om eerst ervaring op te doen in het bedrijfsleven vóór ik voor mezelf zou beginnen.” Want dat ze uiteindelijk ging ondernemen, stond voor haar vast. “Dat zit in mijn bloed. Als kind zocht ik al naar het gat in de markt, ik heb bijvoorbeeld uitgebreid onderzocht of er mogelijkheden waren voor een tandenborstel waar al tandpasta in zit.” Alles veranderde toen ze Verkuyl toevallig op straat tegenkwam. “Kim miste het gidsen heel erg en ik had gehoord dat er behoefte bestond aan kwalitatieve rondleidingen. We besloten het samen op te pakken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Speeltuin

Verkuyl had veel contacten op de wallen, Rijntjes de bedrijfskundige achtergrond. Na een paar brainstormsessies was duidelijk wat ze wilden: rondleidingen op een hoger niveau. Uitdagend, pittig en anders dan wat er al was. Ze richtten een VOF op, lieten een website maken, ontwierpen speciaal gedrukte ansichtkaarten en gaven presentaties bij hotels en bedrijven. “De event managers van hotels hebben we meegenomen voor een tour op de wallen. Blijkbaar vonden ze onze manier van werken leuk want steeds meer hotels stuurden hun gasten naar ons.” Ook organisaties als PriceWaterhouseCoopers, ABN Amro en de Belastingdienst lieten hun bedrijfsuitjes door hen organiseren. Bedrijven uit binnen- en buitenland vormen nu de voornaamste klanten van See Amsterdam Tours. “Soms doen we een vrijgezellenfeestje, maar we willen absoluut niet met mannen verkleed als baby’s over de wallen lopen,” zegt Rijntjes, doelend op de vele Engelsen die het red light district als een soort speeltuin zien.
Een klein jaar na de oprichting kunnen Rijntjes en Verkuyl al leven van hun rondleidingen. De ambities reiken verder dan alleen de wallen laten zien. “Ik wil het concept van See Amsterdam verder uitbouwen met bijvoorbeeld proeverijen onder de naam Taste Amsterdam. Hear en Feel Amsterdam kunnen de volgende stappen zijn.”