Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google-bijltjesdag: is jouw site mobielvriendelijk?

Google heeft vanaf vandaag een nieuw zoek-algoritme, waardoor niet-mobielvriendelijke websites lager scoren in de zoekresultaten die mensen zien als ze op hun smartphone Googlen.

De timing is opmerkelijk: amper een week geleden klaagde de Europese Commissie Google wegens machtsmisbruik, omdat de zoekmachine winkelvergelijker Google Shopping systematisch bovenaan de zoekresultaten zet.

Ironisch genoeg is de site van de Europese Commissie niet mobielvriendelijk, blijkt uit de test die Google aanbiedt. Maar ook bekende bedrijven als Blokker, Pearl en BCC hebben hun site nog niet op orde. 

Door de Google-update, door sommigen ‘mobilegeddon’ gedoopt, lopen die bedrijven het risico op een lagere ‘ranking’ in Google. In het uiterste geval zouden zij zelfs helemaal uit de (mobiele) zoekresultaten kunnen verdwijnen, zegt Google-expert Keesjan Deelstra. 

‘Het is een grote ingreep van Google, maar het moet nog blijken hoe groot precies. Google geeft alleen aan dat er ‘significante veschillen’ zullen ontstaan tussen websites. Maar krijg je als mobielvriendelijke website extra punten, of wordt je afgestraft als je het niet bent? Dat is nog de vraag.’

Aan de slag

Hoe dan ook, werk aan de winkel voor ondernemers wiens website nog achterloopt op mobiel gebied. Vooral als ze werkzaam zijn in sectoren waar relatief veel mobiele bezoekers komen, zoals de horeca en het toerisme. Daar is soms wel 60 procent van het bezoek afkomstig van smartphones.

Behalve het doen van de Google-test raadt Deelstra ook aan om – op je mobiel – te kijken of er in Google bij je website een ‘Voor mobiel’-label staat (zie afbeelding).

Zo ja, dan ben je veilig. Om de geschiktheid voor mobiel uitgebreider kun je ook ‘Mobiele bruikbaarheid’-rapport aanvragen bij Google. 

Nog een paar tips voor ondernemers:

– Maak je website responsive. Hierdoor wordt het template van je site geschikt voor mobiel, en tegelijk voor tablets. Hierdoor hoef je maar 1 soort content te maken, die zich aanpast aan het scherm. Dit is de optie met het minste werk; een WordPress-template is voor 50 euro te vinden.

– Maak je site dynamisch. Dat is een mooie, maar bewerkelijke en kostbare optie. Het verschil met responsive is dat iedere pagina een eigen html-code serveert, zodat ieder schermformaat zijn eigen gezicht krijgt. Dat is handig omdat je bijvoorbeeld contactinformatie bovenaan kunt zetten voor mobiele bezoekers. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

– Creeer een eigen mobiel domein (m.website.nl). Het nadeel is hierij dat je ineens twee websites moet onderhouden. En er is sprake van dubbele content, wat kan problemem veroorzaken in de Google-rankings.

Tot slot wijst Deelstra nog op zijn Rank Checker, waarmee ook te zien is hoe goed je scoort ten opzichte van de concurrentie.