Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Restaurant in de maag met Google Glass

Doe Google Glass in de ban en je bevindt je als ondernemer ineens in het middelpunt van een internetrel. Het restaurant Feast in New York kan er over meepraten.

Het restaurant sommeerde een bezoeker eind vorige maand haar Google Glass af te zetten. Zij weigerde, stapte op en deed haar beklag daarna op Google+.

Niet veel later bemerkte de restauranteigenaar een reeks negatieve beoordelingen op Google, die tot overmaat van ramp bovenaan de resultatenlijst verschijnen (in de VS) bij het zoeken op het restaurant.

Alle 1 ster-reviews bleken afkomstig van mensen die reageerden op de geërgerde blog van de ‘gedupeerde’ Google Glass-gebruikster. Daarop volgden weer steunbetuigingen, ook op de recensiesite Yelp

Privacy

De ondernemer achter het restaurant zegt op te komen voor de wensen van klanten die vinden dat Google Glass hun privacy schendt. Hij begrijpt dat de Google Glass-draagster een slechte review achterliet, maar dat anderen die nog nooit een voet in zijn zaak hebben gezet dat ook doen is ‘oneerlijk’ en ‘technisch gezien een overtreding van Googles voorwaarden voor het schrijven van reviews’. 

De afweging voor de restauranteigenaar: welke klant is precies koning, de groep klagende online ‘recensenten’ of de ‘echte’ klanten in zijn zaak?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gekanteld

Na honderden nieuwe reviews lijkt de balans hoe dan ook weer flink in het voordeel van het restaurant te zijn omgeslagen. Een van de steunbetuigers zegt voorbeeld: ‘In particular I like the privacy it affords for the annoying google glass. I will eat here more.’

Het debat over het juiste gebruik van een de bril van Google is nog in volle gang. Het is dan ook niet voor niks dat Google eerder dit jaar een etiquette uitbracht voor gebruikers van de gadget. ‘Vraag toestemming voordat je mensen filmt’, tipt Google in zijn do’s en don’ts. Want je wilt natuurlijk niet worden uitgemaakt voor ‘Glass-hole’.