Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google helpt ondernemers bij vindbaarheid

Hoe wordt u gevonden in Google? Zoekmachine-expert Chewy Trewhella vertelt op Sprout.nl over de do's and don'ts bij zoekmachines.

Hoe vindt de klant u? Grote kans dat hij op Google kijkt. En dan is het wel zo handig als u bovenaan de zoekresultaten staat met uw bedrijf.

 

De basis

Om te bepalen hoe belangrijk uw website is, maakt Google gebruik van een ingewikkeld algoritme. “We maken gebruik van 200 kwaliteitskenmerken”, aldus Google’s zoekgoeroe Chewy Trewhella. Veel van deze kenmerken zijn openbaar, dus te beïnvloeden door het zo goed mogelijk inrichten van uw website. Hoe de belangrijkste indicator – de Google pagerank – bepaald wordt, is geheim. De pagerank laat het belang dat Google hecht aan een webpagina zien.

 

“Ons doel is om bezoekers zo snel mogelijk weg te leiden van Google naar het beste zoekresultaat”, zegt Trewhella. Volgens hem maken veel ondernemers de fout hun website in te richten naar de zoekmachine en niet naar de klant.

 

Want SEO (Search Engine Optimization) is belangrijk, maar niet zaligmakend. “Als je een reisbureau hebt, dan is het belangrijk om ook gevonden te worden op ‘goedkoop'”, zegt Trewhella. Dat is ongeacht of u ook werkelijk goedkoop bent of wilt zijn. Het is hetgeen waar de meeste reisklanten naar zoeken. “Google is niets meer dan ‘dumb word search’. Denk hoe gebruikers zoeken, niet wat u met uw merk uit wilt dragen.”

 

Veel gemaakte fouten:

  • Een flash-intro op de homepage – zoekmachines komen vaak niet verder dan het intro. Alle achterliggende informatie wordt genegeerd – al werkt flashproducent Adobe op dit moment hard aan een oplossing. Hetzelfde geldt voor alle andere dynamische content (zoals Javascript)
  • Dropdown menu’s in de navigatie. Ook dat begrijpt een zoekmachine niet. Dus als u gebruik wilt maken van dropdownmenu’s, zorg er dan voor dat de bijbehorende dieplinks ook hard op uw homepage staan – maak een dubbele navigatie
  • De homepage van de website openen met een invulformulier. Zoals eerder gezegd, Google is een domme applicatie – het kan geen data invullen
  • Het gebruik van lange links. Mijd hyperlinks van zes regels en dertig leestekens
  • Maak niet meer dan vijf redirects, het maakt de website nodeloos ingewikkeld en traag

 

Hoe wordt u beter gevonden?

Om ondernemers te helpen beter gevonden te worden heeft de zoekmachine ‘webmaster tools’ ontwikkeld. Dit zijn een aantal eenvoudige invullijstjes die snel duidelijk maken waaraan uw site voldoet en waar het volgens Google aan schort.

 

De webmaster tools activeert u door een stukje script op uw website te zetten. Op die manier kan Google verifiëren dat u de eigenaar van de website bent. Naast ‘tips and trics’ vindt u er Google Analytics – het statistieksysteem van Google. Zijn de tools u onduidelijk? Haal er dan een deskundige bij – uw websitebouwer bijvoorbeeld. Ook is er veel informatie te vinden op het Google Webmaster Blog – alleen beschikbaar in het Engels.   

 

Samenvattend:

  • Bouw uw website voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine – Gebruik zoektermen in spreektaal, niet alleen in steekwoorden
  • Test en meet alles
  • Controleer Google met de webmaster tools
  • Beschrijf alle content
  • Zorg voor relevante in het oog springende content (gebruik bijvoorbeeld duidelijke koppen en subkoppen in de tekst)
  • Betrek gebruikers bij uw website (weblog, forum, community)
  • Wees actief op internet. Laat links en verwijzingen achter op relevante websites
  • Zorg voor duidelijke links – zorg ervoor dat elke pagina ten minste één link naar een andere pagina op de website bevat
  • Maak een duidelijke sitemap
  • Probeer Google niet te misleiden met slinkse trucs. Het kan ervoor zorgen dat uw website helemaal niet meer gevonden wordt
  • Controleer uw website met een tekstbrowser om er zeker van te zijn dat Google de website kan indexeren. Lynx is daar een goede tool voor.

 

De webmaster guidelines vindt u na de klik.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook ons online dossier: