Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google HR-goeroe: geef personeel ruimte en verantwoordelijkheid

Veel mensen vinden hun werk vervelend. Da's zonde, vindt Google's HR-goeroe Laszlo Bock. Hij wil daar wat aan doen.

Veel mensen vinden hun werk maar vervelend, en dat is zonde. En vaak is het ook helemaal niet nodig dat mensen er zo over denken. Het kan beter, vindt Laszlo Bock, de human resources chef van Google. Bock weet waar hij het over heeft, want sinds hij in 2006 bij Google kwam is het bedrijf gegroeid van 3.000 naar 53.000 mensen. Dus wat Bock zegt over personeelsbeleid wordt serieus genomen. 

Bock heeft een nieuw boek in voorbereiding en daarom sprak de Wall Street Journal met hem. Zijn missie om medewerkers meer ruimte te geven en meer eigen initiatief te laten ontplooien wordt ook door andere bedrijven opgepakt, zoals Wegman en Costco. Conservatieve bedrijven als Wal-Mart willen er juist niets van weten. 

Bocks aanpak behelst transparantie, doelen stellen, regelmatig reviewen en minder hiërarchie. Maak mensen zelf meer verantwoordelijk en ze zullen zelf met oplossingen voor problemen komen. Zorg er ook voor dat mensen makkelijker kritiek kunnen leveren op hun bazen, net zo als die bazen kritiek leveren op elkaar.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

People analytics

Om de juiste mensen te selecteren en een goed beeld van ze te krijgen, is Bock bijvoorbeeld groot voorstander van solliciteren in comité, dat wil zeggen, een sollicitant spreekt meerdere personen die allemaal een vergelijkbare reeks vragen stellen, zodat daar patronen uit gehaald kunnen worden, ofwel people analytics. Daarbij speelt ook mee wlke houding mensen ten opzichte van hun werk hebben. Eenderde van alle werkenden hanteert een zeer strikte scheiding tussen werk en privé. Dat kan komen doordat ze hun werk verschrikkelijk vinden en dan is het tijd om daar wat aan te doen.

Regelmatig krijgt Bock voor de voeten geworpen dat het voor hem allemaal wel makkelijk is bij een jong en innovatief bedrijf met voldoende middelen. Maar het gaat hem niet om Google te promoten. Hij wil zijn manier van denken uitdragen en die kan wat hem betreft overal worden toegepast. Het gaat hem om het welzijn van werknemers, waar dan ook.