Green Claim

woensdag, april 16, 2014 - 18:30
Wie Tom van Bokhoven, Bart de Jonge en Mario Wester Wat Afhandelen claims luchtreizgers Sinds: 2010

 

 

 

 

 

 

 

Wie meer dan drie uur vertraging oploopt tijdens een vliegreis heeft recht op financiële genoegdoening. Alleen: wie heeft trek in de rompslomp die de kleine lettertjes omzet in cash? Bij Green Claim is het een kwestie geworden van vluchtnummer en datum invullen en het systeem berekent in seconden of er recht is op compensatie en start op no-cure-no-paybasis het juridische traject. Van de gehonoreerde claims gaat het grootste deel naar de klant, 20 procent zet Green Claim om in co2-compensatie en de rest is voor het bedrijf zelf. "Klanten mogen zlef aangeven hoeveel ze ons gunnen," zegt Tom van Bokhoven. "Dat is in de regel een procent of 5."

Entrepreneurship

DE RISING STAR JURY:

"Een goed verhaal: Green Claim bundelt de krachten van consumenten om een deel van de marges die de luchtvaart maakt aan ze terug te geven. De manier waarop ze transparantie brengen, juichen we toe. Door de goede regelgeving achter de claims is het proces prima te automatiseren."

Het idee voor Green Claim ontstond tijdens een minor Entrepreneurship, waar Bart de Jonge Tom van Bokhoven en Mario Wester  ontmoette. “Het klikte zo goed dat we besloten een bedrijf te beginnen.” De Jonge en Wester combineren studie en ondernemerschap door stage te lopen in hun eigen bedrijf, Van Bokhoven heeft al een papiertje op zak. Momenteel smeden de drie samenwerkingen met grote reisorganisaties.

Uitrol

"Als de lijn zich voortzet dan zetten we minimaal 1 miljoen euro aan compensatiebedragen uit dit jaar," zegt Van Bokhoven. "Vanaf begin september tot en met januari volgend jaar hebben we 20 stagiairs die in groepen van vijf de uitrol naar Frankrijk, Duitsland, Spanje en Engeland (en Italië) gaan onderzoeken en voorbereiden." Het punt dat  Green Claim een investeerder moet aantrekken, begint te naderen, zegt Van Bokhoven.

Regelgeving

De luchtvaartregels schrijven voor, bij welke vertraging de maatschappijen hoeveel geld moeten terugstorten. Slechts 3 procent van de reizigers neemt de moeite om te claimen. Maar zodra Green Claim en concurrenten - onder meer EUClaim - echt succes boeken, zullen de regels toch worden aangescherpt. Dondert de business van Van Bokhoven dan niet in elkaar? "Daarop zijn we voorbereid: we betrekken niet alleen de internationale en Europese luchtvaartregels erbij, maar checken ook of de reisverzekeraar of creditcardmaatschappij de schade dekt."

 

Terug naar de andere Rising Stars

Lees ook:

Meer over