Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Greetz verliest rechtszaak tegen Hallmark

Online wenskaartenservice Greetz verloor een rechtszaak tegen voormalig partner Hallmark. Verbazing in kamp Greetz: "Onbegrijpelijk. We hadden met zijn allen een positieve uitspraak verwacht."

De rechtbank in Amsterdam besliste donderdag dat een contract tussen Greetz – onderdeel van het Nederlandse Venspro – en Hallmark niet nageleefd hoeft te worden. Na een samenwerking waarbij Greetz voor Hallmark de online wenskaartenservice verzorgde, wilde Hallmark zijn eigen service ontwikkelen.

 

Volgens Greetz gebeurde dit met kennis die bij dit bedrijf was opgedaan. Dat zou tegen de contractuele afspraken tussen de twee partijen zijn. Hierin was een periode van twee jaar afgesproken waarin Hallmark geen eigen Greetz-achtige service mocht beginnen.

 

“We waren net begonnen als bedrijf toen Hallmark ineens voor onze deur stond”, vertelt Greetz-medeoprichter Johan van Vulpen. “We wilden graag met hen in zee, maar hebben er in het contract voor gezorgd dat we na de samenwerking zonder Hallmark door konden groeien.”

 

Volgens de rechter zijn echter geen afspraken over concurrentiebeperking toegestaan. Wel kan Hallmark mogelijk schadeplichtig worden gesteld.

 

Verdere stappen

Greetz laat het er niet bij zitten: “Als Nederlandse onderneming is het zuur dat de rechter het grote Amerikaanse Hallmark in het gelijk stelt, terwijl zij zich niet aan de afspraken houden”, zegt Van Vulpen. “Toen het contract werd ondertekend stonden beide partijen achter de gemaakte afspraken. Wij hebben in deze samenwerking heel veel kennis gedeeld. Zo doe je zaken: open en transparant.”

 

Van Vulpen vindt het ‘onbegrijpelijk dat bescherming van nieuwe ideeën en innovaties hier blijkbaar het onderspit moet delven’.

 

Update: reacties

De woordvoerder van Hallmark laat Sprout het volgende weten: “Wij hebben lang met Venspro gesproken en onderhandeld om tot de beëindiging van onze samenwerking te komen. We hebben meerdere pogingen gedaan om hier gezamenlijk uit te komen, maar Venspro heeft dit afgebroken en tot onze verbazing een kort geding tegen ons aangespannen, waar de rechter nu dus uitspraak in heeft gedaan.”

 

Van Vulpen erkent dar er pogingen zijn geweest. Echter, bij die onderhandlelingspogingen bleek Hallmark niet bereid de afspraak van twee jaar wachten na te willen komen. “De pogingen van Hallmark stonden in schril contrast met de belangen die op het spel stonden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Van Vulpen en zijn Greetz-medewerkers kunnen amper bevatten hoe de rechter tot zijn vonnis is gekomen. Volgens de advocaat is de uitspraak roekeloos geweest, omdat de motivering van de rechter het vonnis niet kan dragen. Van Vulpen gaat nog bekijken welke stappen Greetz precies kan ondernemen. Wel benadrukt hij dat de strijd nog niet gestreden is.