Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grenzeloze ambitie (2)

Kaas in Amerika verkopen is een hele opgave. De markt wordt gedomineerd door voorverpakte, industriële plakken cheddar. Van kaasgereedschap heeft geen Amerikaan gehoord. Martijn Bos stapte in deze vechtmarkt.

In de tweede aflevering van ‘Met Grenzeloze Ambitie’ (rtl7) zien we Martijn Bos van Boska – leverancier van kaasbenodigdheden. De VS krijgen steeds meer waardering voor Europese kazen. Waarom dan niet voor de kaasschaaf? Boska waagde de stap.

Bos dacht al langer na over uitbreiding naar de VS. Het televisieprogramma was een stok achter de deur. Bos: “Ik had zondermeer dezelfde stappen genomen, maar dan uitgesmeerd over een periode van twee jaar.”

Ook nu pakt het bedrijf het voorzichtig aan. Niet het hele assortiment wordt verscheept, maar een selectie – de hardlopers. Bos: “Zakendoen in de VS betekent veel uitleggen en demonstraties geven. Ik geniet hier ontzettend van. De afgelopen maanden ben ik weer vertegenwoordiger geworden.”

Partner
Net als Guus van der Meer van Powerplate is Martijn Bos overtuigd van het belang van een Amerikaanse partner. De keuze viel op Henk Engelkes van Best Cheese – een importeur van kaas. Engelkes doet al 25 jaar zaken in Amerika.
Bos: “Hij kent de markt, heeft een netwerk van brokers en kan de distributie verzorgen.” De ontmoeting was toevallig. “Je loopt tegen mensen aan. Zo liep ik vorig jaar op een beurs in New York Henk tegen het lijf.”

Engelkes was niet direct enthousiast over de plannen van Bos, hoe logisch de samenwerking ook lijkt – kaasverkoper levert kaasmes. “Het is een complex product en een vechtmarkt.” Want zo legt Bos uit: “Kaas snijden is niet eenvoudig. Het mes moet scherp zijn, het plakje mag niet kleven aan het mes en het hout van het handvat moet mooi blijven. Om nog maar te zwijgen over alle juridische zaken die je af moet dekken in de VS.”
De samenwerking werd pas begin dit jaar geconcretiseerd. Sindsdien is het hard werken. “Ik heb mij echt moeten bewijzen.”

Leuke orders
Inmiddels zijn de eerste orders geplaatst. Geen megabestellingen maar, zoals Bos het noemt, ’leuke orders’. “Je hebt het niet over tonnen. Eerder tien- of twintigduizend dollar.”
De verwachtingen zijn het hoogst gespannen voor New York en Californië. Er is geld, de culinaire kennis is er groter en er zijn meer buitenlandse invloeden.

En dat Amerika een lastige markt is, sterkt Bos alleen maar: “Ik geniet ervan om op nieuwe markten binnen te komen. Ik krijg energie van dingen die energie kosten.”

‘Met Grenzeloze Ambitie’ wordt iedere zaterdag tussen 18:00 en 19:00 uur uitgezonden op RTL 7. Het programma wordt op zondag om 13.35 uur herhaald.

Bekijk hier de trailer

Over Boska:
Boska heeft drieduizend (kaas)producten in het assortiment. Al deze producten worden in huis ontwikkeld, geproduceerd en vermarkt.
Het bedrijf onderscheidt drie markten:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Machines en gereedschappen voor kaas (de grote snijmessen uit de supermarkt). 
  2. Consumentenartikelen (kaasschaven, Raclette, fonduesets) 
  3. Winkelinrichting (vitrine-inrichting en nepkazen – zo is de kaas die op plank ligt bij C1000 en Super de Boer nepkaas van Boska)

Boska richt zijn verkoopactiviteiten met name op de Benelux, Frankrijk en de VS. Het bedrijf is actief in 73 landen.

De twee dames op de foto zijn Miss Californië (l) en Miss New York (r).