Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grenzeloze ambitie (3): Verkopen aan Trump

Een zonnebank en douche in een. De sunshower van Merijn Wegdam (30) en Oscar Meijer (28) kon niet falen in Amerika. Tijdens hun honderd dagen in de VS kwamen ze tot de Trump Tower in Atlanta. "Ze maakten zich zelfs zorgen dat wij niet zouden terugbellen".

De oversteek naar Amerika was voor Wegdam en Meijer een logische keuze. Met 250 verkooppunten in vijftien Europese landen, werd het tijd voor iets anders. Wegdam: “Het idee leefde al lang maar we hadden het gewoon te druk.”

Trump Tower

Het succes kwam al gauw toen Wegdam en Meijer in contact kwamen met de bouwer van de nieuwe Trump Tower in Atlanta. “Voor de penthouses waren ze zeer geïnteresseerd in de Sunshower. Uiteindelijk maakten ze zich zelfs zorgen dat wij niet zouden terugbellen.”

 

Het werd alleen maar beter op de grootste sanitairbeurs van Amerika in Chicago. Daar deed Sunshower mee in de competitie Best New Bath product. “We wonnen. Er waren ondernemers met meer dan negenhonderd sanitairzaken die met ons wilden onderhandelen.”

Aansprakelijkheid
Het zakendoen in Amerika is niet veel anders dan in Europa vindt Wegdam- “je moet op je strepen staan”- maar er zijn uitzonderingen. “Een ding waar je helemaal mee wordt doodgegooid is aansprakelijkheid. De tv-reclames waarin advocaten aanzetten tot schadevergoeding claimen. Het is su-en, su-en, su-en. Iedere advocaat die we spraken waarschuwde ons dat we sowieso zouden worden aangeklaagd. Nederlanders doen niet zo moeilijk over een ongelukje, maar in Amerika wil iedereen een slaatje uit je slaan.”

Om die aansprakelijkheid goed te regelen, namen Wegdam en Meijer een zakenpartner in de arm. Wegdam: “Het is een Nederlander die er alweer twaalf jaar woont. Dat geeft vertrouwen. Uiteindelijk praat dat toch het makkelijkst.”

Pornografische promotiefilm
Wat Wegdam en Meijer echt is opgevallen is “de ongelooflijke preutsheid” van Amerikanen. “Toen we op die grote sanitairbeurs stonden kreeg de organisatie op de eerste dag al vijftien klachten binnen over de pornografische film die wij zouden vertonen. Het was gewoon een promotiefilm waar even een bil en een borst te zien zijn. Heel onschuldig. Toch mochten we de film niet meer vertonen. Dat zul je in Europa niet meemaken.”

Celebrities
Het benaderen van celebrities zoals Guus van der Meer met zijn Power-plate, is voor Sunshower niet de belangrijkste strategie. Het ging om het vinden van verkooppartners. Toch waagden Wegdam en Meijer een gokje. “We hebben de man benaderd die voor Eminem de badkamer inricht. Eminem is altijd zo bleek, die kan wel een kleurtje gebruiken, dachten we. Helaas had hij net de badkamer verbouwd.”

Camera’s
Dat een camerateam honderd dagen lang met de Delftse ondernemers meesjouwde langs potentiële afnemers is voor Wegdam geen probleem geweest. Integendeel. “Voor ons heeft de druk van het programma ons een enorme push gegeven waardoor alles in een stroomversnelling is geraakt. We hebben nachten doorgehaald omdat we wisten dat de honderd dagen bijna om waren. Juist daardoor hebben we deals gemaakt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is hartstikke leuk om camera’s om je heen te hebben. Grappig was dat Amerikaanse gesprekspartners dachten dat driekwart van het gesprek zou worden uitgezonden op tv. Daardoor zeiden ze soms wel honderd keer de naam van hun bedrijf.

Achteraf zijn Wegdam en Meijer alleen maar positief over hun Amerikaanse verblijf. “Er is veel voorbereiding aan vooraf gegaan waardoor het zo’n succes is geworden. Het is bijzonder dat ons kindje het in Amerika gaat maken.”