Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom groeien sommige bedrijven harder dan andere?

Wat kenmerkt snelgroeiende ondernemers? Erik Boer, directeur van het Amsterdam Centre for Entrepeneurship (ACE) zet een aantal kenmerken van hardlopers op een rij.

Deze tekst komt uit het e-book Investeren in het mkb, dat werd geschreven door Sparkholder, met medewerking van het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Antea, Benvalor, Capital Waters, EY, Finno, Gerty.co, Leapfunder, PPM Oost, Smart Capital Network en Sprout.

Zie ook eerdere afleveringen in deze serie:
Groeigeld: deze afwegingen maakt een investeerder 
Iedereen een angel-investeerder 
Investeren in het mkb: doe Amerikaans 

Hoe vaak heb ik al niet startende ondernemers in gedachten beoordeeld  – ‘Die gaat het helemaal maken’ of: ‘Ik denk niet dat dit iets gaat worden’ – en zat ik er helemaal naast? Te vaak. Daarom is het voor onderzoekers belangrijk te ontdekken wat ondernemers succesvol maakt en of er patronen zijn te ontdekken omtrent toekomstig succes van ondernemers.

Uit onderzoek blijkt dat er een paar strategische kenmerken zijn waarmee snelgroeiende bedrijven zich onderscheiden:

1. Groeiambitie

Snelgroeiende bedrijven hebben een meer dan gemiddelde groei-georiënteerde visie en ze blijken een sterkere drive te hebben voor groei. Bovendien leggen ze hun groeidoelstellingen vaker op schrift vast in bedrijfsplannen of bedrijfsstrategieën.

2. Innovatie

Verschillende studies tonen aan dat het ontwikkelen en verkopen van nieuwe producten en diensten aanzienlijke invloed heeft op bedrijfsgroei. Snelle groeiers zijn innovatiever dan hun minder goed presterende collega’s. Onderzoek toont aan dat productinnovatie de grootste invloed heeft op groei (vergeleken met andere vormen van innovatie). Ook het verkopen van bestaande producten in nieuwe markten, nationaal of internationaal, is van invloed op de omzetgroei van een bedrijf. Snelle groeiers zijn actiever in marktontwikkeling.

3. Samenwerking

Snelle groeiers gaan vaker samenwerkingsverbanden aan met andere bedrijven en ze hebben een groter netwerk. Overigens zijn deze bevindingen in lijn met onderzoek waaruit blijkt dat succesvolle ondernemers sociaal intelligenter zijn dan minder succesvolle ondernemers.

4. Internationalisering

Het grootste deel van de snelle groeiers in Nederland behaalt een gedeelte van de omzet uit export. En meer dan de helft van deze bedrijven exporteert naar meer dan 10 landen. Een kwart behaalt meer dan 50 procent van de omzet uit export. Meer dan een derde heeft ook minstens één buitenlandse vestiging. Verder heeft een ruime meerderheid een of meer mensen in het managementteam met internationale ervaring en de internationale oriëntatie is er vaak al vanaf de oprichting van de onderneming. 

5. Persoonlijke kenmerken van de ondernemer

Uit onderzoek blijkt dat er diverse sterke verbanden zijn tussen de karakteristieken van de ondernemer zelf en de groei van zijn of haar bedrijf. Dezelfde karakteristieken vertonen ook een sterke samenhang met andere prestatie-indicatoren voor ondernemers zoals winst, inkomen en overlevingsduur. Dit is niet onverwacht. De ondernemer kan nogal bepalend zijn als rolmodel, beslisser en extern boegbeeld van de organisatie. De factoren die een sterk verband blijken te hebben met groei zijn groeiambitie en allerlei vormen van menselijk kapitaal zoals opleiding, ervaring en leeftijd. 

Er is ook een sterk positief verband tussen groeimotivatie van ondernemers en de expansie die hun bedrijf doormaakt. Dat klinkt misschien als een open deur, maar is toch relevant: de groei is kennelijk expliciet beoogd en overkomt de ondernemer niet zomaar. Onderzoek geeft aan dat groeiambitie waarschijnlijk zelfs de belangrijkste verklarende factor is voor snelle groei.

Problemen en kansen voor snelle groeiers

Naast de persoonlijke kenmerken van een ondernemer kunnen ook omgevingsfactoren een grote rol spelen in het behalen van bedrijfsgroei. Bijvoorbeeld of een bedrijf zich in een groeimarkt bevindt en of een bedrijf aan voldoende kapitaal en het juiste personeel kan komen, kunnen het succes van de onderneming beïnvloeden.

Menselijk kapitaal is belangrijk voor een bedrijf om snelle groei te kunnen realiseren, zeker in een kenniseconomie. De beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel vormt een belangrijk knelpunt voor snelle groeiers. Ook hebben snelle groeiers meer academisch geschoold personeel in dienst dan niet-snelle groeiers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als we het hebben over gekwalificeerd personeel dan is dat voor snelle groeiers vaker dan gemiddeld hoger opgeleid personeel: gemiddeld heeft ongeveer een derde (36 procent) van de werknemers bij 
snelle groeiers een HBO of WO opleiding. Bij ‘doorsnee’ MKB bedrijven ligt dat percentage onder de 10 procent.

De inzichten in dit artikel zijn afkomstig uit de Entrepreneurship Update van het Amsterdam Centre for Entrepeneurship (ACE) getiteld ‘Waarom groeien sommige bedrijven sneller dan andere?’ van Mirjam van Praag en Gerben van Dijk. De volledige tekst van de Entrepreneurship Update, bronvermeldingen en alle andere Updates zijn hier te vinden.