Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groene held: Arjanneke Teeuw

De sappen van Healthy people zijn niet light, niet met 0 porcent vet en ook niet suikervrij. "Veel producten leggen de nadruk op de negatieve eigenschappen van voeding", meent Arjanneke Teeuw.

En dat vindt ze jammer. “Want je gaat je bijna schuldig voelen dat je eet.” Teeuws’ missie: consumenten bewust maken van de positieve kracht van gezond én lekker voedsel.

 

In de jaren dat ze als interim-manager in de voedingsmiddelenindustrie werkte, raakte ze ervan overtuigd: deze bedrijven laten kansen liggen. “Grote ondernemingen durven niet aan nicheproducten te beginnen”, meent Teeuw. “Maar je moet op je buikgevoel durven vertrouwen. Als het goed voelt, kun je een product introduceren.”

 

Met Teeuws buikgevoel zit het wel goed. In 2006 startte zij samen met haar partner Joost de Bruijne Healthy People. Anderhalf jaar later liggen hun producten in alle supermarkten in het koelvak, zijn ze een Foodaward en Wheel of Retail rijker en zagen ze hun omzet dit jaar verdriedubbelen.

 

Healthy People produceert sappen van granaatappel, kiwi en de açai-bes: superfruit, zoals Teeuw deze vruchten noemt. “We weten dat er ‘goede dingen’ in bepaald voedsel zitten: vitamines en vezels bijvoorbeeld, die kennen we. Maar er worden steeds meer goede stoffen ontdekt zoals anti-oxidanten en omega 3. Deze zijn goed voor hart en bloedvaten, gewrichten en de hersenen. Het is alleen nog niet zo bekend.” Amerikanen zijn inmiddels vertrouwd met de nieuwe stoffen en hun werking: de granaatappel, een anti-oxidantenbom, is niet aan te slepen.

 

Heel bewust allemaal, maar is de aandacht voor gezond eten geen ordinaire hype? “Nee”, gelooft Teeuw. “Er is een niet te keren gezondheidstrénd. Mensen worden zich bewuster van wat voedsel doet met hun lichaam en dat bewustzijn moet verder groeien.”

 

Amazonegebied

Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent voor Healthy People dus met name het bewustwordingsproces over gezond en lekker voedsel aanzwengelen. “En tja, het klinkt heel Amerikaans, maar bij healthy people hoort natuurlijk ook een healthy planet”, lacht Teeuw. “We stellen dus eisen aan de omstandigheden waaronder onze sappen geproduceerd worden.”

 

De eerste vraag is dan: waar komen de vruchten vandaan? De açai-bes bijvoorbeeld, wordt in het Amazonegebied verbouwd. De oeroude bomen die daar in de weg staan, moeten plantagehouders toch een doorn in het oog zijn? “Voor de plantages waar ons fruit vandaan komt, is geen boom omgehakt”, weet Teeuw. Nieuwe leveranciers kunnen hierover vragen van haar verwachten en ze schroomt ook niet de arbeidsomstandigheden op de plantages te controleren. “Ik wil niet afnemen bij iemand die arme boertjes uitknijpt. Maar laten we wel wezen, dit is Brazilië. Dat land heeft duidelijke wetgeving rondom arbeid. Mijn granaatappelen bijvoorbeeld, kàn ik uit India halen. Maar dat doe ik niet. Ze komen komt uit landen rond de Middellandse Zee waarvan ik weet dat de boeren er eerlijk behandeld worden.”

 

Het volgende mvo-dilemma dient zich aan bij het transport van de vruchten: alles gaat per boot. En eenmaal geperst, wordt het sap van Healthy People in Tetra Pakverpakkingen gegoten: gemaakt van papier van Scandinavische bomen waar voor iedere gekapte boom een nieuwe wordt teruggeplant.

 

Anti-oxiwat?

“We zijn ook op kantoor bewust bezig met ons voedsel”, vertelt Teeuw. Ze wijst naar haar koffie en somt op: “Eerlijke koffiebonen, zelfgebakken worteltjestaart. We hebben hier ook groene stroom en doen zoveel mogelijk op de fiets. We proberen als bedrijf ons steentje bij te dragen, zonder meteen de wereld te willen hervormen.”

 

Naast het milieu heeft Healthy People vanzelfsprekend ook nog marges en omzet om zich druk over te maken. “Als je aan supermarkten verkoopt, kom je altijd in een spagaat tussen idealisme en commercie”, ervaart Teeuw.

 

Want de keuzes die zij maakt, leiden tot kleinere marges, maar de Healthy People-producten moeten wel voor een redelijke prijs in het koelvak staan. “Consumenten kiezen met hun portemonnee. Wij moeten onze extra kosten doorberekenen maar willen ook voor iedereen bereikbaar blijven. We moeten ons kostenplaatje dus goed in de gaten houden.”

 

Dat lukt vooralsnog: Healthy People groeit, en haar concurrentie ook. Teeuw: “Vorig jaar zeiden mensen nog: ‘Anti-oxiwat?’ Nu duiken er steeds meer producten met granaatappel op.” Voor een bedrijf dat innovatief wil blijven is er dus werk aan de winkel. “Houd het koelvak begin volgend jaar maar in de gaten”, is het enige dat de ondernemer wil verklappen. Dan houdt Healthy People intussen het buitenland wel in de gaten, want er zijn plannen om te exporteren naar Scandinavië, Duitsland en Zwitserland. Hoe lastig is het om je idealen vast te houden als je ook heel hard wilt groeien? “Ach, ik krijg wel eens fruit aangeboden dat goedkoper is, maar wel genetisch gemanipuleerd”, vertelt Teeuw. “Dat hoef ik dus niet. Als je gewoon je missie volgt, gaat het goed. Daaraan moet je geen concessies doen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Hester van de Kaa