Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Growshopwet maakt slachtoffers; Comeback frisdrankmerk Exota

Ondernemersnieuws vandaag: Growshopwet maakt eerste slachtoffers, kwajongensstreek zorgt voor comeback frisdrankmerk Exota, Eric Ries deelt startup-geheimen en Rabobank stapt in bij Collin Crowdfund.

1. Growshopwet maakt slachtoffers


Een van de eerste slachtoffers van het anti-growshopbeleid van minister Opstelten (Justitie) is een groothandel in Tilburg, blijkt uit een reportage van de Volkskrant. Bij DGO International, een groothandel in land- en tuinbouwmaterialen ‘in de breedste zin van het woord’ verdwijnen 18 banen. DGO leverde zijn kacheltjes, bevochtigers en ventilatoren aan ruim tweehonderd growshops, maar die zijn sinds afgelopen zondag verboden. Eigenaar Arjan Theuns noemt de ingreep van Opstelten ‘symboolpolitiek’. Wietkwekers kunnen hun materialen immers overal kopen, van de Gamma tot Bol.com.


2. Kwajongensstreek brengt Exota terug


Drie ondernemers uit Veghel brengen het roemruchte frisdrankmerk Exota weer op de markt. Volgens Stefan van de Ven begon het als een kwajongensstreek nadat hij een oude fles Exota had gevonden. Samen met Ton Verhoeven en Patric Brinkman kocht hij het merk en liet in een fabriekje in Frankrijk 60.000 flessen maken. Afgelopen weekend werd de frisdrank gepresenteerd op een beurs in Veghel. De ondernemers willen de frisdrank gaan verkopen in horeca en speciaalzaken. Exota ging in 1973 failliet na – zo bleek later – in scene gezette opnames van exploderende frisdrankflessen. Pas in 1998 kregen de eigenaren een schadevergoeding van 7,7 miljoen gulden.


3. De startup-geheimen van Eric Ries


Na een succesvolle crowdfundingcampagne van LiveOnDemand trad Eric Ries, grondlegger van de Lean Startup-methode, maandag voor het eerst op in Nederland. Hij legde het publiek in een afgeladen B.Amsterdam onder meer een paar confronterende vragen voor. ‘Ondernemers haten grote bedrijven, dat is een gegeven. Waarom begin je er dan aan om een te creëren?’ Lees hier de 5 ondernemerslessen van deze Amerikaanse grootmeester.


4. Rabo stapt in bij Collin Crowdfund


Bij Collin Crowdfund is een van de eerste co-financieringsprojecten in Nederland, waarbij een bank samen optrekt met een crowdfundplatform, live gegaan – en binnen een uur gefund. Het gaat om een supermarkt in Renesse, waarvoor ondernemer Gerco Leeflang 546.000 euro nodig heeft. Particuliere investeerders zorgden binnen een uur voor 100.000 euro via Collin, Terwijl Rabo voor 325.000 euro toezegde. ‘Co-financiering wordt een trend’, zegt Collin-directeur Jeroen ter Huurne.


5. Fanrise overgenomen door Media Injection


Een overname binnen de Nederlandse social media-industrie: Social media-dashboard Media Injection neemt voor een onbekend bedrag voormalig Startup van de Week Fanrise over, weet Emerce. Met Fanrise kunnen bedrijven onder meer hun Facebook-statistieken vergelijken met andere bedrijven en de impact van hun marketingbudget meten. De dienst telt nu 3.500 gebruikers, die meeverhuizen naar Media Injection.


6. PostNL met de tijd mee


PostNL gaat mee met de tijd, en die tijd wordt ruimer; het postbedrijf test in 34 winkels in de regio Utrecht en Breda het later aanleveren van pakketten door ondernemers. De uiterste tijdstippen om een pakket de volgende dag te laten bezorgen worden afhankelijk van de locatie 19 tot 21 uur, in plaats van 17 of 18 uur. Bij succes wordt de dienstverlening uitgebreid naar naar vijfhonderd retaillocaties.


7. En dan dit: Puberjongens worden energiecentrales


Met talloze uren aan online pornofilmpjes zijn we onderdeel van een milieuprobleem, erkent pornosite Pornhub.com schuldbewust. De site lanceert daarom een polsbandje die de bewegingsenergie van masturberende mannen (en vrouwen) opslaat. De Wankband kan zijn schone (ok, ‘slightly dirty’) energie vervolgens via usb afstaan aan telefoons en tablets. Eerder beloofde de site al een boom te planten voor iedere 100 bekeken seksfilmpjes.



Tot zover de Sprout update van dinsdag 3 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Het premium membership van Sprout


Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):


  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering