Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Handleiding uit de recessie

Het kabinet sprak een maand over de aanpak van de crisis en kwam woensdag met een set halfslachtige maatregelen. Slimme ondernemers wachten daar niet op en nemen zelf actie. Wat kunt u doen tegen de recessie?

We zullen maar direct met de deur in huis vallen. Onderstaand leest u vast een aantal inkoppertjes. Maar heeft u de eigen bedrijfsvoering werkelijk al kritisch aan al deze punten getoetst ?

 

  • Vooruitzien: Stel scenario’s op voor de komende jaren: wat doet u als de recessie verergert, of het economisch klimaat juist omslaat naar groei?
  • Focus op de klant: natuurlijk doet u dat al, overdrijf het nu. Pamperen sleept u door de recessie. Bedenk voordat u contact zoekt met de klant in hoeverre de behoeftes van uw klanten veranderd zijn door de crisis en speel daarop in.
  • Positioneer: zijn uw producten wel voldoende gedifferentieerd om de klant tevreden te houden? Zorg voor meerwaarde en focus op uw belangrijkste klanten, niet op de lastige zeurkousen die geen cent omzetten.
  • Investeren: weg met die risicovolle/onzekere plannen, focus op ideeën waarvan u min of meer zeker weet dat ze succesvol zullen zijn.
  • Innoveren: doe niet alles zelf. Kies voor open-source modellen. Laat de klant meedenken, doe aan crowdsourcing, outsource R&D, etc.
  • Creëer: zoek andere gebruiksmogelijkheden voor uw producten. Wat kunt u toevoegen om die twijfelende consument alsnog over de streep te trekken?
  • Toeleveranciers: hoe zit het met uw leveranciersrelaties? Zijn ze wel echt zo efficiënt als u denkt, of is er nog wat vet weg te snijden?
  • Nieuwe bedreigingen: tijden van crisis trekken nieuwe ondernemers, challengers die kansen zien die u mist. Laat ze geen gebruik maken van uw zwaktes.
  • Samenwerken: denken alle afdelingen binnen uw bedrijf wel als één? Zorg voor overleg tussen afdelingen en kijk gezamenlijk waar u salamitactiek toepast of juist investeert.
  • Personeel: kijk waar u te veel capaciteit heeft en waar u meer uit personeel, maar ook uit klanten kunt trekken.
  • Focus: kostenreductie kan op dit moment het nijpendst zijn, maar vergeet u de kansen niet? Snijdt waar nodig en investeer daar waar kansen liggen.
  • Snelheid: dit is geen tijd voor langdurige overlegstructuren, ellenlange testen, etc. Elk gat dat u open laat wordt opgevuld door de concurrentie. Stel belangrijke beslissingen niet uit.

 

U las een samenvatting van het rapport “Innovation Strategies for the Global Recession.” Het volledige rapport waarin businessexperts vertellen over hoe zijn de crisis aanpakken leest u na de klik. (in pdf)

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met bijdrages van:

  • Steven Shapiro: auteur van 24/7 Innovation
  • Robert B. Tucker: topman bij de The Innovation Resource Consulting Group
  • Paul Sloane: auteur van The Innovative Leader
  • Sami Mahroum: journalist bij BusinessWeek
  • Bruce Nussbaum: auteur van 10 Worst Innovation Mistakes in a Recession
  • Jeffrey Phillips: auteur van Make Us More Innovative: Critical Factors for Innovation Success
  • Dave Pollard: auteur bij How to Save the World blog
  • Ronald Jonash: hoogleraar bij the Hult International Business School