Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Hard bedelen’ voor duurzame nachtclub

De ondernemende broers Aryan en Willem Tieleman knokken voor hun nieuwe duurzame nachtclub Watt in Rotterdam. Ondanks tegenslagen, tegenwerking en vertraging. "Ik moet hier veel te hard bedelen."

In juli 2006 sloot het Rotterdamse popcentrum Nighttown vanwege schulden. Een jaar later namen horecaondernemers Aryan en Willem Tieleman, bekend van onder meer de restaurants Euromast, Lulu en Blit, de tent over. Partyorganisator Ted Langenbach, van danceclub Now&Wow, werd creatief directeur. In de nieuwe club wordt de bewegende dansvloer onder meer gebruikt om energie op te wekken voor de draaitafels.

 

Een eco-concept in de uitgaanswereld. Daarmee spelen de Tielemans in op de huidige ‘groene trend’. Zonder dat duurzame element zou het helemaal geen zin hebben gehad, denkt Aryan. “Dan ben je slechts de opvolger van Nighttown en dus niet uniek genoeg.”

 

Tegenslagen

Het project kent veel tegenslagen. De verbouwing duurde een half jaar langer dan gepland en Watt kreeg volgens Tieleman te weinig steun van de gemeente Rotterdam. Maar de opening is al in augustus. Tieleman heeft nog vier maanden om door te ploegen. “Ik was er vanochtend weer en het wordt fantastisch. Als je er rondloopt weet je weer waarvoor je het doet. Maar dan komen de accountants weer.”

 

Want financieel is het flink slikken voor de broers. “Het kost ontzettend veel geld. We betalen straks een half jaar huur voor een club die nog niet open is. Dat is pijnlijk, maar het is het waard.” De staat van het gebouw werd te positief ingeschat. “Het pand was hartstikke rot. Nu heb ik harde contracten met aannemers. Ik schat de kans dat we augustus halen op 85 procent.”

 

Ingeslapen establishment

De gemeente Rotterdam had meer moeten doen voor Watt, vindt Tieleman. “We worden tegengewerkt met allerlei regeltjes en partijpolitiek.” Voor de deskundigheid van cultuurwethouder Orhan Kaya van GroenLinks heeft hij weinig goede woorden over.

 

“In steden als Amsterdam en Utrecht zijn de voorwaarden wel goed, maar niet in Rotterdam. Ik moet hier veel te hard bedelen voor veel te weinig geld. Een nachtclub is nog net geen bordeel. Het establishment vindt het maar gek. Het is een ingeslapen garde.”

 

Nog even blijven

Ook andere investeerders stellen zich angstig op. Tieleman raakt zijn geduld met Nederland een beetje kwijt, maar vertrekt nog niet naar het buitenland. “Het zou rancuneus zijn te vertrekken.”

 

Gevolg van het ‘vacuüm in het uitgaansleven’ in Rotterdam is dat de laatste maanden uitgaanspubliek uit de Randstad met de nieuwe nachttreinen naar onder meer Tilburg en Eindhoven trekt voor concerten die in de Maasstad niet meer mogelijk zijn. “Die mensen trekken wij allemaal weer terug als we open zijn”, denkt Tieleman

 

Te veel gericht op ‘urban’

De gemeente geeft volgens Tieleman wel miljoenen uit aan nieuwe urbanpodia. “Urbanliefhebbers vormen maar een beperkte groep van de muziekliefhebbers in Rotterdam. De rest wordt door de gemeente genegeerd.” Tieleman wil met Watt een breder muziekaanbod neerzetten. Het eerste jaar moeten er zeker 130 concerten plaatsvinden. Wie er worden geboekt is een taak van de programmeur, daar mag Tieleman zich eigenlijk niet mee bemoeien.

 

Whinehouse

Maar een PR-stuntje wist hij al wel te behalen: Tieleman vertelde in interviews over Watt de afgelopen maanden steeds en passant dat hij zangeres Amy Whinehouse voor een groot bedrag wil boeken voor de opening. Vorige maand bracht de Britse boulevardkrant The Sun, een krant waarvoor elk wissewasje rond Whinehouse nieuws is, dat als een nieuwsbericht. Over de hele wereld werd het overgenomen, van Nederland tot India.

 

Door Tonie van Ringelestijn