Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heppee houdt het gezin bij elkaar

Als ondernemer zit je op het goede spoor als je de pijn van je klanten weet te verlichten. Wat dat betreft mikt co-ouderschap-app Heppee op de roos, met een app die het leven van kinderen en hun ouders helpt organiseren en veraangenaamt. 

Wat is Heppee?

Een app die gebroken of, neutraler gezegd, samengestelde gezinnen kunnen gebruiken om met elkaar te communiceren, te delen en afspraken te maken. Daarbij zijn de kinderen van het gezin de spil waar alles om draait: via Heppee kunnen ze eenvoudige boodschappen naar hun ouders sturen, leuke foto’s delen en worden ze met symbolen en animaties op de hoogte gehouden van de agenda. ‘Als je een weekendje weg bent geweest, verschijnt bijvoorbeeld een varkentje dat vertelt dat over 3 nachtjes slapen je weer naar mamma gaat,’ vertelt Heppee-mede-oprichter Bart de Lege. ‘Voor de ouders en andere volwassen familieleden voorziet de agenda-functie in een grote behoefte, en de to do-lijstjes die je als co-ouders continue opstelt. Je kunt in elkaars lijstje kijken, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. Planning en communicatie: daar draait alles om, en kinderen willen erg graag weten hoe het zit.’ 

Wie zitten achter de app?

Bart de Lege (37) is als ceo het gezicht van Heppee. En dat is geen toeval: als gescheiden vader van twee jongens van 5 en 8 kent hij de noden van ouders en kinderen die hun huishouden niet op één plek hebben. In een vorig bestaan was de Lege architect, het plan voor Heppee bedacht hij twee jaar geleden met twee vrienden. ‘We hadden een denktankje, vonden het leuker om business-ideeën te bedenken dan in de kroeg bier te drinken.’Met één van die vrienden, Thierry de Vries, besloot hij vorige zomer een bedrijf te maken van de app. Inmiddels waren de twee de ondernemende pedagoog (en stiefmoeder) Roxanne van Eijk tegengekomen, die zelf een kinderagenda had ontwikkeld en getest: in feite een papieren versie met deels dezelfde functionaliteit als Heppee. Teamlid nummer vier is Sabrina Wiarda, in een vorig bestaan marketingmanager bij Sony Pictures maar bij Heppee verantwoordelijk voor research en communicatie.
Team Heppee vlnr: Roxanne van Eijk, Sabrina Wiarda, Thierry de Vries en Bart de Lege

Hoe verdient Heppee geld? 

Om te beginnen door jaarabonnementen te verkopen. ‘Voorlopig gaan we uit van een bedrag tussen de 10 en 20 euro per jaar, dat zijn de switching costs ten opzichte van zo’n papieren kinderagenda, al kost die wel 25 euro per kind. We willen het laagdrempelig houden om zo snel mogelijk massa te bereiken. Een volgende stap zou een samenwerking zijn met bijvoorbeeld een rechtsbijstandsverzekeraar, mediators of andere partijen die diensten verlenen rond het gezin. Maar voorop staat dat we nu supergefocust zijn op de app zelf: die moet het goed doen, prettig en veilig werken.’

Hoe ver is Heppee?

Het gaat eigenlijk best hard. Heppee won dankzij zijn sociale missie afgelopen juni de Mobiles for Good challenge van Vodafone, waaraan een plek in het aan Startupbootcamp gelieerd acceleratorprogramma InnoLeaps was verbonden. Dat leverde behalve coaching 30.000 euro aan funding op, waarvoor De Lege geen enkel aandeel hoefde af te staan. Maar de inzichten van zo’n programma waren misschien nog wel waardevoller dan die cash. ‘Wat ons echt geweldig heeft geholpen: wij wilden meteen gaan bouwen, maar werden gewaarschuwd: ga je idee en je meest risicovolle aannames eerst valideren, ga de straat op voordat je verwachtingen en ideeën met je aan de haal gaan,’ zegt mede-oprichter De Vries. ‘We zijn dus echt letterlijk de straat op gegaan, hebben 70 testgezinnen verzameld en workshops gedaan met 150 kinderen om uit te vinden wat zij belangrijk vinden. Mede daardoor hebben we de app heel anders ingericht, met een ouder- en een kindgedeelte.’

Eind januari heeft Heppee de betaversie van zijn app voor iPhone gelanceerd tijdens een demo day, de eerste 1000 gebruikers melden zich nu aan. ‘Dat wordt heel spannend,’ zegt de Lege. ‘Dan pas zullen we zien hoe de app gebruikt gaat worden.’ Binnenkort moet de officiële app in de store liggen.

Over media-aandacht heeft Heppie intussen niet te klagen, vanwege zijn sympathieke en herkenbare functie. Maar ook uit professionele hoek is er volop aandacht van partijen die zich willen sterk maken als ambassadeur of brood zien in een commerciële samenwerking. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Voor de ontwikkeling van de Androidversie van de app zeker, en voor uitbreiding van het team en marketing. Maar ook wat dat betreft ligt Heppee op koers. ‘We spreken met informals en venture capitalpartijen, waaronder één club die al van begin af aan geïnteresseerd was, dus daar zien we wel iets moois groeien. Maar we staan natuurlijk altijd open voor andere gegadigden.’