Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Het effect van ondernemersprijzen

Thomas van den Groenendaal (25) won in januari de LiveWIRE Young Business Award. vertelt over de gevolgen. “Onze onderhandelingspositie is nu sterker.”

“Dankzij die award hebben we twee dagen achter elkaar in de Telegraaf gestaan”, vertelt de jonge ondernemer, die met Evening Breeze luchtgekoelde hemelbedden voor de tropen maakt. De krant is populair bij Nederlanders in het buitenland en de aandacht had dan ook effect: “We hebben sindsdien vele tientallen verzoeken vanuit het buitenland gehad van klanten en verkopers met complete marktintroductieplannen.”

 

Van den Groenendaal ziet de prijs als een echte stap voorwaarts. “We hebben nu een veel sterkere onderhandelingspositie.” Die kan hij goed gebruiken. Het bedrijf stapt over op serieproductie en hiervoor zijn extra investeerders nodig. De serieproductie moet eind 2008 op gang komen. Daarnaast wil Evening Breeze zijn salesnetwerk vergroten. “We willen snel bij onze klanten kunnen komen, dus we hebben mensen op locatie nodig.”

 

Van den Groenendaal schreef zijn bedrijf in voor iedere award die een innovatieve ondernemer kan winnen. Met succes, want Evening Breeze belandde onder andere in de finale van de Herman Wijffels-prijs en de New Venture Award. Het winnen van de LiveWIRE Award is pas echt rendabel: “Mooi als je in de finale staat, maar de media zijn alleen geïnteresseerd in de winnaar.”

 

Ook buitenlandse media willen de onderneming in de spotlights te zetten, maar daar wil hij nog niet aan. “We moeten het nog even bescheiden houden. Aandacht in de media levert veel extra vraag op. Daar moet je wel aan kunnen beantwoorden.”

 

Zie ook: Evening Breeze is de beste innovatieve starter