Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het nieuwe leren: kennis als commodity (column)

In De Grens van Gieling analyseert hoofdredacteur Remy Ludo Gieling een week vol ondernemerschap in binnen- en buitenland. Deze week de toekomst van de kennisdino’s: hogescholen en universiteiten. 

Deze week zat ik bij een kennissessie van de Hogeschool van Amsterdam over de vraag: hoe wordt de Hogeschool ondernemender. De ondernemer van morgen heeft immers niet zoveel aan een vierjarig, vooraf uitgestippeld traject waarna je klaar bent voor een marketingfunctie (of hoofdredacteurschap, for that matter).

Tijdens deze sessie waarbij ondernemers, experts, docenten en leerlingen aanschoven schetste de voorman het volgende beeld: de HvA bestaat uit heel veel eilandjes (opleidingen) die allemaal iets willen met ondernemerschap, maar een centrale organisatie of gezamenlijk doel mist.

De brainstorm voerde ons van bestaande ondernemende organisaties (met usual suspects als Rockstart en B. Amsterdam) naar de vereisten voor succesvolle ondernemersincubatie. Mijn gedachte dwaalde echter af naar het volgende: wat is eigenlijk de toekomst voor hogescholen en universiteiten?

Gratis leren

Kennis wordt steeds meer toegankelijk voor het grote publiek. Het begon met de lancering van Wikipedia waardoor je geen dure encyclopedie meer in huis hoefde te hebben. Tegenwoordig leer je gratis programmeren via Codecademy, ontdek je Spaans via Duolingo en krijg je lessen wiskunde of kunstgeschiedenis via Khan Academy.

Wie zijn intellect echt wilt uitdagen gaat echter over op de MOOC’s: Massive Online Open Courses. Topuniversiteiten over de hele wereld bieden online gratis lesprogramma’s aan. Een papiertje van Harvard, MIT, Berkeley en ook Delft is via Edx.org zo gehaald.

De hamvraag bij deze ontwikkeling is: waarom zou je nog in een warm klaslokaal naar een man of vrouw luisteren die in een vorig leven enige ervaring met de lesstof heeft opgedaan, als je vanuit huis of kantoor van de beste internationale professoren kunt leren?

Ondernemers leren ook

Vivienne Eijkelenborg, de nieuwe voorzitter van de Entrepreneurs Organisation, onderschrijft in een interview met Sprout het belang van permanente educatie voor ondernemers: “Ik heb zelf aan universities meegedaan. Het feit dat Difrax nu zo internationaal werkt is daar deels aan te danken. Ik heb mezelf voorgenomen om minimaal 1 keer per jaar een opleiding of training te doen.”

Leren is ook voor niet-ondernemers iets dat je je hele leven wilt blijven doen, niet alleen in de drie, vier of zes jaar nadat je een middelbareschoolpapiertje hebt gehaald. Waarom is de focus van grote kennisinstellingen daarop gericht, en niet op de professional die leergierig is naar nieuwe vaardigheden – en door het gebrek aan kennis, talent en aanbod bij huidige instellingen zijn of haar heil maar online zoekt. Ik hoor een aantal HvA’ers al denken ‘maar dat doen wij toch al’, maar nee, de cursus ‘Gezond actief ouder worden’ is niet de kennis waar de gemiddelde ondernemer naar opzoek is.

Eilandjespolitiek

Terug naar de eilandjes. Bij de HvA, maar ook bij andere hogescholen waar ik kom, lijkt de tendens dat deze kleine eilandjes met specifieke kennis slecht zijn. Bedrijfsmatig denken, opschalen is de teneur. Terwijl deze eilandjes de laatste toegevoegde waarde zijn van de kennisdino’s.

De ondernemers die over een paar jaar van de middelbare school afkomen willen niet allemaal meer één vak volgen, die willen geïnspireerd worden door internationale voorbeelden, netwerken en kennis opdoen in zowel techniek als marketing en misschien wel vakken zoals logistiek of psychologie of zelfs forensisch onderzoek volgen.

Steve Jobs vertelde in zijn befaamde Stanford Commencement Speach dat zijn beste beslissing ooit was te stoppen met college: “The minute I dropped out I could stop taking the required classes that didn’t interest me, and begin dropping in on the ones that looked interesting.” Zoals kalligrafieles waardoor hij verliefd werd op typografie en dit integreerde in zijn Mac-besturingssysteem.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hubs

De grote onderwijsinstellingen moeten gebruik maken van de eilandjes om zoveel mogelijk kennisintensieve hubs te maken waar fulltimestudenten, professionals én ondernemers samen komen om op die thema’s elkaar verder te brengen. De toegevoegde waarde zit hem niet meer in de opleiding, die kan je straks ook bij Harvard volgen, maar wel in het samenbrengen en faciliteren van lokale talenten.

Dus hogescholen en universiteiten van Nederland, denk als een ondernemer en omarm de kenniseilanden!