Het nut van handelsmissies

04/16/2014 - 19:00
Ondernemen in het buitenland, hoe pak je dat aan? Hoe krijg je een betrouwbaar beeld van de afzetmarkt die je wilt gaan veroveren? Hoe raak je op de hoogte van de aldaar geldende gebruiken, voorschriften en regels? En hoe kom je in contact met potentiële handelspartners? Al eens aan een handelsmissie of een collectieve beursinzending gedacht?

 

Twee soorten missies

  1. Handelmissies vallen uiteen in twee categorieën. De eerste is de handelsreis. In essentie zijn handelsreizen internationale groepsreizen voor ondernemers. Tijdens een handelsreis heeft u afspraken met potentiële zakenpartners die voor uw bedrijf op maat zijn geselecteerd. Dit kunnen mogelijke afnemers zijn van uw producten en/of diensten, maar ook agenten, distributeurs of andere samenwerkingspartners. Handelsmissies worden geïnitieerd door de NL EVD Internationaal, de organisatie is in handen van het Nederlandse bedrijfsleven.
  2. De tweede categorie handelsmissies, de economische missie, verschilt op twee belangrijke punten van de handelsreis. Ten eerste worden economische missies altijd geleid door een bewindspersoon of topambtenaar, die de Nederlandse overheid in het buitenland vertegenwoordigt. Ten tweede is de organisatie ervan in handen van de EVD zelf.

 

Zowel handelsreizen als economische missies zijn op hun beurt weer te verdelen in twee soorten: uitgaand als Nederlandse bedrijven en/of overheidsinstanties een kijkje nemen in het buitenland, en inkomend als buitenlandse ondernemers en/of officials naar Nederland komen.

 

Behalve de twee categorieën handelsmissies is er nog de collectieve beursinzending, waarin Nederlandse bedrijven zichzelf via een Holland Paviljoen collectief presenteren op een belangrijke buitenlandse vakbeurs. Collectieve beursinzendingen worden soms gecombineerd met matchmaking.

 

Waarom mee op handelsmissie?

Er zijn een aantal argumenten die pleiten voor deelname aan gezamenlijke missies en beursinzendingen. Allereerst scheelt deelname tijd, het regelwerk wordt u uit handen genomen. Dat begint met een intakegesprek in Nederland, waarin op basis van je bedrijfsprofiel een individueel afsprakenprogramma wordt samengesteld. Daarnaast is er vaak voor vertrek een deelnemersbijeenkomst. Hierin hoort u alles over cultuurverschillen en de economische situatie in de te bezoeken markt. Tijdens de reis zelf is er een vol programma, dat na afloop wordt geëvalueerd. Als deelnemer hoef je, kortom, weinig zelf te organiseren.

 

Ten tweede zijn handelsmissies en collectieve beursinzendingen veelal goedkoper dan solotrips. De NL EVD Internationaal betaalt een flink deel van de collectieve kosten - denk aan netwerkrecepties, matchmakingprogramma en eventueel bezoeken aan bedrijven- waardoor de eigen bijdrage bij een handelsreis beperkt wordt tot 500 euro per ondernemer en de deelname aan een economische missie tot 750 euro. Bij collectieve beursinzendingen betaalt de NL EVD Internationaal de inrichting van het paviljoen, de standbouw en andere gemeenschappelijke voorzieningen, zodat voor deelnemers alleen de grondhuur van de eigen ruimte binnen het paviljoen overblijft. Reis- en verblijfkosten zijn wél voor eigen rekening. Ga goed voorbereid mee op een handelsmissie en houdt rekening met de mogelijkheid dat u die gedroomde zakenpartner niet tegenkomt.

 

Praktijkvoorbeeld: op handelsmissie naar de Business Design Week in Hong Kong.

Tomas Overtoom bestiert samen met Liza Koifman het modebedrijf Ontfront. In december 2008 nam het tweetal samen met zo'n 260 andere Nederlandse ondernemers en bewindslieden deel aan een economische missie naar de Business Design week in Hong Kong. Overtoom: "Via Creative Cities Amsterdam Area, een organisatie die de creatieve industrie stimuleert, hoorden we van het bestaan van handelsmissies. Na een bijeenkomst in de Amsterdamse Kamer van Koophandel besloten we mee te gaan. Bij de Hong Kong Trade Development Council in Amsterdam hadden we vervolgens gesprekken over onze producten, visie en missie. Op basis daarvan heeft de Council ons toen gekoppeld aan bedrijven uit hun enorme database."

"Eenmaal in Hong Kong voerden we matchmaking-gesprekken met die bedrijven. Verder had de hele groep toegang tot een vakbeurs, waar we met een Holland Paviljoen vertegenwoordigd waren. Op die beurs hebben we seminars gevolgd, bijvoorbeeld van lingerieontwerpster Marlies Dekkers. Ook zijn we op een feest van de Dutch Fashion Foundation geweest en bij de opening van een pop-up store, een tijdelijke winkel."

"Voor ons waren al die dingen heel waardevol. Hong Kong heeft niet zoiets als een Gouden Gids, dus de marktkennis van de NL EVD Internationaal kwam goed van pas. En toegang tot zo'n vakbeurs kost normaal gesproken handelvol geld. Bovendien was de NL EVD Internationaal constant bereid tot het verlenen van service, ook tijdens het voortraject. Zo konden ze bijvoorbeeld een marktscan voor je doen."

"Aan de missie hebben we veel contacten overgehouden. Zo hebben we een distributeur gevonden die onze mode nu verkoopt in China. We zijn nu zelfs bezig onze hele productie daarheen te verplaatsen. Maar ook het contact met de overige Nederlandse deelnemers is nuttig gebleken."

Meer over Geen naam