Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hier ligt online omzet voor het oprapen

Nederlanders doen  steeds meer aankopen via internet, dat is weinig nieuws. Misschien interessanter om te weten: welke online markten zijn nog relatief onontgonnen? Dat gingen we even na.

In 2013 werd volgens Thuiswinkel.org 10,6 miljard euro uitgegeven op internet, een groei van circa 9 procent die volgens de organisatie dit jaar zal doorzetten.

De grootste online markten

Nederlandse bedrijven die tickets voor attracties & evenementen verkopen hebben de grootste online aanwezigheid, zo blijkt uit onderzoek van GfK. 80,1 procent van hun omzet komt via het digitale kanaal. Andere partijen die veel verkopen op internet zijn de bedrijven die zich bezighouden met de verkoop van vliegtickets & accommodaties (78,4 procent via online), pakketreizen (62,8 procent), media & entertainment (47,7 procent) en verzekeringen (45,5 procent).

De digitale blue oceans

Tegelijkertijd zijn er een aantal sectoren die nog nauwelijks online omzet genereren. Het is onzeker of dit ooit gaat gebeuren, maar zeg nooit nooit: er was bijvoorbeeld een tijd dat geen enkele expert geloofde dat consumenten hun schoenen op internet zouden kopen.

Waar is de meeste groei mogelijk? Dit zijn de 5 blue oceans van de Nederlandse online markt:

1. Dagelijkse boodschappen

In het eerste half jaar van 2014 werd nog maar 1 procent van de totale omzet binnen de food-sector op internet behaald, zo blijkt uit onderzoek van GfK. Daar komt de komende tijd verandering in, denkt Jongen: ‘Albert Heijn legt steeds meer focus op online bestellen, er zijn diverse regionale initiatieven opgekomen en recentelijk heeft Jumbo aangekondigd te starten met de online verkoop.’ Twee jaar geleden vroeg Thuiswinkel.org aan 440 experts hoe groot de online markt voor food in Nederland gaat worden. Hun gok: tegen 2020 zal 14 procent van de boodschappen op internet worden besteld.

2. Cosmetica

Lippenstift? Shampoo? Scheerzeep? Die kopen we nog gewoon in de fysieke winkel. Uit het onderzoek van GfK blijkt dat bedrijven uit de sector health & beauty in het tweede kwartaal van 2014 nog maar 5 procent van hun omzet via internet behaalden. En dat terwijl een grote speler als Bol.com make-up in zijn assortiment heeft. Jongen heeft niet direct een verklaring voor het lage percentage online verkopen in deze sector: ‘Dit soort producten in de winkel kopen is een soort gewoonte, denk ik.’

3. Huis en tuin

Voor dat leuke kastje of die nieuwe tuinset gaan we nog steeds en masse naar de meubelboulevards en tuincentra. Amper 10 procent van de Nederlandse omzet uit de woon- en tuinsector komt via online, blijkt uit het onderzoek van GfK. Wellicht omdat binnen deze productgroepen de beleving in de fysieke winkels het nog wint van op internet shoppen? Wie het weet mag het zeggen. Jongen voorspelt in ieder geval dat er ook online steeds meer nadruk op beleving komt te liggen. ‘Het gaat een steeds grotere rol spelen bij het aankoopproces.’

4. Sport en recreatie

Je hebt spelers nodig die het voortouw nemen om een online markt te ontwikkelen, zegt Jongen. ‘Soms zijn dit traditionele spelers, zoals Albert Heijn, en soms zijn het spelers uit nieuwe hoek, zoals Bol.com. Die laatste heeft recent bijvoorbeeld de online speelgoedverkopen een boost gegeven.’ Misschien is dat wat er mist in de markt voor sport & recreatie: een voorloper. De online verkopen in deze markt lagen in het tweede kwartaal van 2014 namelijk op slechts 12 procent van het totaal.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Kleding

Wellicht verrassend in dit rijtje, maar de penetratie van online kledingverkopen is nog verre van hoog. In de eerste helft van dit jaar ging maximaal 14 procent van de omzet in kledingverkopen via het internet, aldus GfK, de rest werd nog gewoon in fysieke winkels gekocht. Een verklaring zou kunnen liggen in de praktische kanten van de winkelstraat. Zo blijkt uit een kleine steekproef onder lezers van MT dat veel van hen nog offline winkelen omdat het daar nou eenmaal prettiger en beter passen is.

Rob van Leeuwen/MT