Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Welke waarden kies je?

Waarom presteren sommige bedrijven beter dan anderen? Een sterke bedrijfscultuur maakt het verschil. Geef daarom het waarde(n)vol ondernemen handen en voeten, stelt Ronald van der Molen. Hij geeft 4 praktische tips.

Waarom is het belangrijk om waarde(n)vol ondernemen?

Een sterke bedrijfscultuur begint met de vraag waarom het voor klanten aantrekkelijk is om juist met jouw bedrijf zaken te doen. Dat wordt voor een belangrijk deel bepaald door je waarden. Een waarde geeft uitdrukking aan de manier van denken binnen een organisatie. Het geeft antwoord op vragen als: Wat vinden wij belangrijk? Hoe ver willen wij gaan om de geformuleerde doelen te bereiken? Welke overtuigingen delen wij met elkaar?

Waarden bepalen welke keuzes er worden gemaakt

Gaat het alleen om het maken van winst of ook om zaken als eerlijkheid en respect? Hoe reageer je als je verkoper een klant vertelt dat hij, voor wat hij wil, beter af is bij de concurrent? Prijs je hem voor zijn eerlijkheid of bespreek je het gebrek aan resultaat? Wat doe je als een collega je een half uur laat wachten in de carpool vanwege een haastklus voor de klant? Reageert je vol begrip –‘want bij ons gaat de klant voor’ – of geïrriteerd – ‘want ik heb thuis ook verplichtingen’?

Waarden doen ertoe

Waarden doen ertoe, maar het duiden en expliciet maken van de waarden is lastig. Een hei-sessie waar je een aantal inspirerende termen uitkiest is niet voldoende. Je kunt waarden niet opleggen of afdwingen. Mensen gaan echt niet respectvoller met elkaar om omdat je er een waarde van hebt gemaakt.

Daarom hierbij vier praktische adviezen:

1. Kijk naar de geschiedenis van het bedrijf

Terugkijken naar het ontstaan van je bedrijf kan helpen bij het vaststellen van de waarden. Wat waren de bepalende momenten voor hoe de organisatie nu is? Wat waren de overwegingen achter de keuzes die destijds zijn gemaakt? Wat is hierdoor belangrijk voor de onderneming geworden? Het uiteindelijke aantal kernwaarden ligt tussen de drie en zes. Meer waarden zijn lastig om te onthouden, laat staan toe te passen.

2. Praat erover met je medewerkers

Hoe groter de groep mensen die je betrekt bij de zoektocht naar waarden, hoe beter. Stel vragen als: Waarvoor staan we als bedrijf? Waar geloven we in? Wat verbindt ons? Laat iedereen een aantal favoriete waarden kiezen uit een lijstje. Het helpt als je die indeelt in verschillende categorieën. Waarden kunnen betrekking hebben op:

  • mensen (respect, beleefdheid, vertrouwen, werkplezier)
  • maatschappelijke verantwoordelijkheid (bevorderen van werkgelegenheid, beschermen van het milieu, ondersteunen van goede doelen)
  • klanten (klantvriendelijkheid, eerlijkheid, behulpzaamheid)
  • geld (omzet genereren, winst maken, financiële zekerheid bieden)
  • producten (vakmanschap, topkwaliteit leveren, eenvoud)
  • materialen (hergebruik nastreven, zuinigheid en zorgvuldigheid in het gebruik).

3. Let op de volgorde

Nadat je een aantal waarden hebt gekozen is het belangrijk om te bepalen welke waarde het belangrijkst is. Walt Disney bijvoorbeeld had vier waarden voor zijn themaparken: veiligheid, vriendelijkheid (courtesy), de show en effectiviteit. Maar hij plaatste veiligheid voor alles. Disney wist dat een mooie show geleid door vriendelijke mensen uiteindelijk niet veel waard is als een bezoeker het park in een ziekenauto moet verlaten. Medewerkers werden getraind om hun werk te laten vallen als er gevaar dreigde, zelfs als dit ten koste zou gaan van de vriendelijkheid.

4. Test de waarden in de praktijk

Leg iedereen praktijksituaties voor waarin een keuze moet worden gemaakt tussen aan aantal opties. Bij Albert Heijn worden medewerkers getraind om hun werkzaamheden te stoppen als een klant naar een product vraagt en mee te lopen naar het juiste schap. Ook als dat betekent dat je een leverancier of leidinggevende moet laten wachten. Op deze manier brengen ze hun kernwaarde ‘putting the customer first’ in de praktijk. Door waarden te koppelen aan gewenst en ongewenst gedrag in kritische situaties kun je medewerkers trainen in een beter begrip.

Tot slot: hou bij het ontwikkelen van waarden rekening met de maatschappelijke context waarbinnen je bedrijf opereert. Wat goed werkt, kan afhankelijk zijn van het type organisatie en land waarin je werkt. Een bedrijf dat zijn medewerkers dwingt in strijd te handelen met de waarden van de cultuur waarvan zij deel uitmaakt, is onhoudbaar

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Ronald van der Molen is trainer, coach en adviseur in transformatie- en leiderschapsvraagstukken en is lid van het Sprout-netwerk.