Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe krijgt u uw online klant voorbij de kassa?

Webwinkels hebben vaak te maken met klanten die hun winkelwagen volproppen, maar het verkoopproces verlaten voordat ze tot betaling over zijn gegaan. Hoe kunt u dit voorkomen?

Stelt u het zich eens voor in een stenen winkel: klanten lopen met een volle mand naar de kassa, zetten hem daar neer en verlaten vervolgens de winkel. U zou vreemd opkijken, nietwaar? Op het web gebeurt dit echter ontzettend vaak. Hoewel een klant soms om eigen persoonlijke redenen van gedachten verandert, ligt het vaak genoeg aan de website in kwestie.

Verborgen kosten
Volgens Entrepreneur.com wijst onderzoek uit dat de belangrijkste reden voor een klant om tot daadwerkelijke aankoop over te gaan onverwacht hoge verzendkosten zijn. Veel webwinkeliers houden die kosten geheim tot de klant tot betaling wil overgaan. Dan blijkt een artikel ineens fors duurder dan hij dacht. Zelf houdt u ook niet van verborgen kosten. Het is dan ook weinig verbazingwekkend dat klanten er ook niet dol op zijn.

Spreiding van kosten
Zeker wanneer de kosten gevoelsmatig niet in verhouding staan tot de kosten van het product zelf haken klanten af. Een spreiding van de kosten, zodat de verzendkosten alleen hoog zijn voor dure producten, is dan ook noodzakelijk. Daarnaast is het aan te raden om klanten niet twee keer met de verzendkosten op te zadelen wanneer zij twee artikelen tegelijk bestellen.

Tussen haakjes
Hoe u het ook oplost, het is vooral belangrijk dat u de klant op tijd op de hoogte stelt van de verzendkosten. U kunt bijvoorbeeld de verzendkosten per product tussen haakjes bij de prijs vermelden. Het is niet aan te raden de verzendkosten direct in de prijs mee te rekenen. Prijsvergelijksites nemen verzendkosten over het algemeen niet mee in hun vergelijkingen, waardoor u duurder lijkt dan uw concurrenten.

Betalingsmogelijkheden
Hoewel het vertrouwen in webwinkels flink is gegroeid, hebben sommige online shoppers er nog moeite mee hun gegevens bij u achter te laten. U kunt het vertrouwen vergroten door verschillende betalingsmogelijkheden aan te bieden. In Nederland betekent dat vooral dat uw klanten met iDeal moeten kunnen betalen. Het vertrouwen in dit systeem is enorm groot. Daarnaast zijn creditcard en acceptgiro redelijk populaire opties.

Klantenservice
Het vertrouwen in uw webwinkel kunt u ook op een andere manier vergroten: door voldoende contactmogelijkheden en informatievoorzieningen in te bouwen. Veel webwinkels willen alles online doen en hebben daarom geen telefoonnummer op de site staan. Soms is het er wel, maar moet de klant zich een ongeluk zoeken voor hij de contactgegevens te pakken heeft. Ook al reageert u misschien zeer snel op mails, de klant wil u kunnen spreken, bijvoorbeeld als de levering van het product op zich laat wachten. Zorg er dus voor dat u telefonisch bereikbaar bent. Ook zou u kunnen melden dat mails via het contactformulier binnen 24/48 uur behandeld worden. Zorg daarnaast dat de klant op de juiste plek informatie kan vinden over levertijd, kortingen enzovoorts. De klant weet graag waar hij aan toe is.

Prijzenslag
Tot slot: klanten die op het laatste moment afhaken willen vaak zeker weten dat ze bij u de beste koop sluiten. Net voordat ze tot betaling overgaan zullen ze soms eerst nog even verder kijken bij de concurrenten. Die verslaat u op dit punt simpelweg door de beste prijs en voorwaarden te hanteren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.