Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bereken in 5 stappen de vraagprijs van je product

Hoe bereken je de vraagprijs van een product? Er komt een hoop bij kijken. In de Sprout How-To Kennisbank vind je een stappenplan om de prijs van een product te berekenen.

Het onderstaande komt uit de Sprout How-To Kennisbank, een database met alles wat je moet weten over ondernemerschap en bedrijfsvoering in praktische tips en advies voor je bedrijf. De artikelen zijn toegankelijk voor friends en members van Sprout.

Welke methode je ook kiest om de prijs van je product vast te stellen, bereken in alle gevallen ook de kostprijs. Uiteindelijk bepaal je zelf welke elementen je mee laat wegen in de verkoopprijs, maar met deze berekening voorkom je dat je de vaste en variabele onkosten onderschat. En dus achteraf pas ontdekt dat je verlies draait.

Stap 1: bepaal je inkoopbeleid

Vraag je allereerst af hoeveel je per product afneemt over een bepaalde periode. Let daarbij op dat de periode die je hier kiest, bij de volgende stappen ook hanteert. Bij voorkeur neem je een periode van een maand, kwartaal of jaar.

Stap 2: bereken de variabele kosten

Bereken hoeveel je voor dit bepaalde product aan variabele kosten maakt. Als je bepaalde kosten voor meerdere producten tegelijkertijd maakt, verdeel je de kosten verhoudingsgewijs. Dus stel dat via de transport drie verschillende producten worden geleverd en van ieder product evenveel stuks in de vrachtwagen zitten, dan reken je per product 33 procent van de transportkosten.

Stap 3: bereken de vaste lasten

De vaste lasten is een iets lastiger verhaal, omdat je deze kosten moet verdelen over de verschillende producten die je verkoopt. Hoe meer verschillende producten je verkoopt, hoe groter de verdeling. Je kunt de vaste lasten op twee manieren verdelen, via een integrale kostenberekening of de ABC-methode.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stap 4: bereken de kostprijs van het product

Nu je de kosten hebt berekend, kun je uitrekenen wat de kostprijs van het product is.

Stap 5: reken een marge/winstpercentage

De kostprijs van een product is het bedrag dat je minimaal moet vragen om quitte te spelen. Je hebt dan nog geen stuiver winst gemaakt. Daarvoor moet je een marge over ieder product berekenen, aan de hand van aspecten als de exclusiviteit, je marktpositie en de kwaliteit die je levert.