Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo ontsla je een slecht functionerende werknemer (10 tips)

De eisen voor een ontslag bij disfunctioneren zijn strenger geworden. Hoe dien je als werkgever dan toch een kansrijk verzoek in bij de kantonrechter? Jurist Edwin Jaarsveld deelt tien tips.

Als werkgever is het ontslag van een niet goed presterende werknemer vaak moeilijk, zegt Jaarsveld, eigenaar van Ontslagspecialist. ‘Er worden (terecht) zware eisen gesteld aan een dergelijk ontslag.’ Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid per 1 juli 2015 zijn de voorwaarden die worden gesteld aan zo’n ontslag zelfs uitgebreid.

Dit zijn de 10 belangrijkste dingen om rekening mee te houden:

1. Maak duidelijke normen

In de eerste plaats moet duidelijk zijn aan welke functie-eisen de werknemer dient te voldoen. Leg die functie-eisen zoveel mogelijk vast op papier, bijvoorbeeld in een functieomschrijving die aan de arbeidsovereenkomst kan worden toegevoegd.

2. Zijn de verwachtingen realistisch?

De aan de werknemer te stellen eisen moeten realistisch zijn. Zo kunt je als werkgever geen targets (bijv. omzeteisen) aan een verkoper stellen die ook een goed presterende verkoper, gezien de markt en uw branche, niet kan behalen.

3. Incidenteel onvoldoende presteren is niet voldoende

Tijdelijk minder functioneren, bijvoorbeeld door ziekte of te weinig ervaring, is in het algemeen onvoldoende voor ontslag. Er moet sprake zijn van structureel slecht presteren.

4. Functioneringsgesprekken en verslagen

Het structureel disfunctioneren moet aantoonbaar zijn, bij voorkeur aan de hand van verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Het onvoldoende presteren kan eventueel ook blijken uit e-mails, brieven, klachten van klanten of verklaringen van collega’s.

Als werkgever doe je er daarom goed aan regelmatig functioneringsgesprekken te houden met de werknemers en daarvan goede verslagen te maken die door werknemers ‘voor akkoord’ of ‘voor gezien’ (indien zij niet akkoord gaan) dienen te worden ondertekend. Geef een werknemer daarbij de gelegenheid zijn mening te geven op de door u aangedragen verbeterpunten.

5. Stel werknemer op de hoogte

Als werkgever zal u moeten aantonen dat u de slecht presterende werknemer meer dan eens gewezen heeft op zijn slechte presteren. Dat kan uiteraard via het overleggen van de functioneringsverslagen, brieven en eventuele andere documenten. Benoem in uw waarschuwingen zo concreet mogelijk op welke punten u verbetering eist, gebruik daarbij geen ‘wollige’ taal. Zeg bijvoorbeeld niet je moet ‘pro-actief’ zijn, maar je moet deze week 20 klantafspraken regelen.

6. Verbetertraject

Als werkgever kun je niet altijd verwachten dat de prestaties ‘met stel op sprong’ op niveau zijn. De werknemer moet gedurende een bepaalde tijd in de gelegenheid worden gesteld zijn prestaties te verbeteren. De lengte van die bepaalde tijd kan afhankelijk zijn van de aard van het disfunctioneren, de lengte van het dienstverband en de functie van werknemer.

Gedurende dit zogeheten ‘verbetertraject’ doe je er als werkgever goed aan de werknemer te helpen zijn functioneren te verbeteren. Denk daarbij aan coaching, extra aandacht en zonodig aan extra bijscholing in de vorm van cursussen en trainingen. Om misverstanden over het verbetertraject te voorkomen, is het raadzaam dit traject schriftelijk vast te leggen. Daarbij moet onder meer worden opgetekend op welke punten het functioneren moet worden verbeterd, binnen welk tijdsbestek en hoe werknemer daarbij ondersteund wordt.

7. Evaluatie verbetertraject

Gedurende en na afloop van het verbetertraject dient het traject te worden geëvalueerd. Er moeten vragen beantwoord worden als: zijn de afspraken nagekomen?, is het functioneren voldoende verbeterd?, en zo nee: hoe nu verder?

8. Aankondiging sancties

Het verdient aanbeveling een werknemer op voorhand in te lichten wat de gevolgen zijn van blijvend onvoldoende functioneren. Een ontslag dat ‘als donderslag bij heldere hemel’ komt, wordt door de werknemer, maar ook door de rechter, vaak niet gewaardeerd.

9. Herplaatsing en alternatieve oplossingen

Als werkgever doet u er goed aan om eerst andere mogelijkheden dan ontslag na te gaan. Denk daarbij aan overplaatsing, functiewijziging, salarisverlaging en outplacement. Ontslag dient, zoals juristen dat noemen, een ultimum remedium (laatste remedie) te zijn. Het nagaan of herplaatsing mogelijk is, is bovendien verplicht voordat ontslag bij de rechter kan worden gevraagd!

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. Afscheid nemen

Indien werknemer onvoldoende verbetert en er zijn geen andere mogelijkheden, dan is het tijd om afscheid van elkaar te nemen. Als werkgever kunt u werknemer voorstellen de arbeidsovereenkomst te beëindigen via een vaststellingsovereenkomst. Indien werknemer daar niet mee akkoord gaat, kunt u de zaak voorleggen aan de kantonrechter.

Zie ook: 
Wat ga jij merken van de nieuwe Wet werk en zekerheid?
7 tips voor een goed ontslaggesprek
Boekentips: Spreek als TED, praktijkgids ontslag en Scrum in actie