Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hyves-concurrent is eeuwige nummer twee

Het Vlaamse Netlog stoomt op als de tweede sociale netwerksite in Europa dankzij veel landenversies. Netlog-directeur Lorenz Bogaert: 'Wij zijn beter dan Hyves en MySpace.'

De Vlamingen Lorenz Bogaert en Toon Coppens begonnen acht jaar geleden met een extreem eenvoudige profielensite – gebruikers vulden niets meer in dan naam, woonplaats en geslacht. Inmiddels beheren de ondernemers de op één na grootste sociale netwerksite in vijftien Europese landen, waaronder Nederland. In totaal telt Netlog zo’n 30 miljoen leden.

 

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook ontwikkelt Netlog voor ieder land of taalgebied een aparte site. “Europeanen willen het liefst in hun eigen taal communiceren”, zegt Bogaert. “Iedereen leeft erg binnen zijn eigen cultuur.”

 

Nieuwe markten zat, zo bleek na de lancering van de Turkse Netlog. In drie maanden tijd meldden zich drie miljoen Turkstaligen. “In landen als Turkije en in Oost-Europa komt breedbandinternet nu op, daardoor ontstaat er behoefte aan netwerksites.” Komende week verschijnen er vijf nieuwe, Oost-Europese versies, een Arabische variant is in de maak.

 

Hyves

Ondanks het succes is Netlog de eeuwige tweede. Om de dominantie van de concurrentie te breken biedt de website de mogelijkheid om contacten van tien andere netwerken (zoals Hyves en Gmail) ineens te importeren en vervolgens te spammen met een Netlog-uitnodiging.

 

De concurrentie, Hyves voorop, is daar niet blij mee. Het Nederlandse vriendennetwerk zette tijdelijk de poort dicht voor het importeren van contacten naar Netlog. Inmiddels is die weer open. Manager business development Yme Bosma van Hyves gaf Netlog nog wel een sneer op zijn weblog: “Hyves doet alleen in Nederland nagenoeg net zoveel pageviews als Netlog in alle landen bij elkaar met slechts een vijfde van het unieke bereik van Netlog.”

 

De cijfers van Hyves zijn uniek: zelfs vertegenwoordigers van het ‘grote’ Myspace, onderdeel van Rupert Murdochs News Corp, gaven onlangs toe dat ze vrijwel nergens zoveel concurrentie treffen als in Nederland met Hyves.

 

Inkomsten

Bogaert denkt dat het met Netlog op termijn kan lukken om een einde te maken aan de alleenheerschappij van Hyves. “We hebben een cleaner design dan sites als Myspace en Hyves, uitgebreidere instellingen, onder meer op het gebied van privacy (zowel meer als minder) en allerlei extra mogelijkheden.”

 

Netlog verdient geld met gerichte advertenties. In het onderdeel ‘interview’ op de profielenpagina’s wordt de gebruiker het hemd van het lijf gevraagd over zijn voorkeuren en smaken. Veel gebruikers vullen het formulier in, gewoon omdat ze het leuk vinden. Netlog gebruikt de informatie vervolgens om bannercampagnes te targeten op specifieke kenmerken en trefwoorden. “Daar verdien je veel meer mee dan met normale webadvertenties”, zegt Bogaert. “Adverteerders betalen graag meer per klik omdat we nauwkeurig targetten.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Tonie van Ringelestijn