Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hyves krijgt het zwaar

De concurrentie hijgt steeds zwaarder in de nek van Hyves-oprichter Raymond Spanjar. Facebook Nederland gaat concerten houden en ook het Belgische Netlog is vastbesloten om Nederland te veroveren.

Hoewel Sprout Challenger Hyves met meer dan 5 miljoen gebruikers hét sociale netwerk van Nederland is, lijkt het gedaan met het vanzelfsprekende succes.

 

Concurrenten Netlog en Myspace zetten namelijk ieder een offensief in om Spanjaar van zijn troon te stoten. Netlog (1,2 miljoen Nederlandse leden) heeft al een mogelikheid om in één klap alle Hyves-vrienden van een van haar leden uit te nodigen voor het eigen netwerk. Nu zet Netlog in op het Nederlandse bedrijfsleven.

 

Ads

Netlog biedt adverteerders de ruimte om leden direct te mailen op basis van hun interesses. “In België hebben 400.000 mensen op hun profiel aangegeven graag een biertje te drinken. Biermerken sturen nu iedereen een bericht of ze hun vriend willen worden. Zij blijken dat helemaal niet erg te vinden”,  aldus landenmanager Steven Kraal tegen Emerce.

 

Ook de skins – achtergrondbehang voor op een profiel – van grote merken zoals Puma zijn succesvol. Al 50 duizend Netloggers gebruiken de Puma-skin.

 

Netlog hanteert een puntensysteem waarbij gebruikers punten verdienen door bijvoorbeeld vrienden uit te nodigen om zich bij Netlog aan te sluiten. Met die punten – die ook gekocht kunnen worden – kunnen zij eigen foto’s en filmpjes in de spotlight op de homepage van Netlog zetten.

 

Creatief

Myspace is in Nederland momenteel nog in beta-fase. Op 7 februari wordt de officiële start ingeluid. Volgens Hoite Polkamp van Myspace richt de site zich meer op een ‘creatieve doelgroep’ die op internet ‘zijn creatieve smaak wil uiten’.

 

Het inzetten van (muziek)-evenementen lijkt dan ook een logische keuze. MySpace wil zich richten op onbekend Nederlands talent. Behalve met evenementen en concerten probeert de site met bijvoorbeeld exclusieve cd-previews leden aan zich te binden. De teller staat op dit moment op een half miljoen leden.

 

Veel meer dan een miljoen zullen dat er vermoedelijk niet worden. Desondanks denkt Polkamp dat MySpace zijn plek in Nederland wel zal vinden: “Mensen gaan naar Hyves om vrolijk te babbelen met vrienden. Myspace is sterker op het gebied van content, zoals muziek en videoclips.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Spanjar was niet bereikbaar voor commentaar