Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 ondernemerslessen van ‘parelduiker’ Product Hunt

Product Hunt is dé hippe manier om online pareltjes te ontdekken. Wat maakt de website tot zo'n succes? En hoe kan jij daarvan profiteren? 

Google Ventures vroeg de CEO van Product Hunt, Ryan Hoover, naar de visie van zijn bedrijf en hoe je dat kan toepassen op andere ondernemingen. Vier inspirerende ideeën:

1. Wat doe je eigenlijk?

Hoe val je op? Volgens Hoover is dat eenvoudig: maak duidelijk wat je precies doet in zo weinig mogelijk woorden. Velen denken aan de lange termijn en vergeten de kern van de zaak. Als je onduidelijk bent, haken mensen af. 

Oefening: leg het in één zin uit aan oma.

2. Creëer een hechte community

Maak het bedrijf eerst voor jezelf, zodat je kan focussen. Of maak het voor een nichemarkt, voordat je aan anderen denkt. Zo creëer je een hechte community die bereid is bergen voor je te verzetten. “Dat werkt voor Product Hunt, maar ook gewoon voor elk product.”

3. Niet luisteren, maar begrijpen

Hoe ga je om met verzoekjes en feedback van consumenten? “Het is van belang niet alleen naar ze te luisteren, maar ook om te begrijpen wat ze echt zeggen.” Deze denkwijze kan je ook terugzien in het gedrag van consumenten op een website.

In het geval van Product Hunt: toen Hoover merkte dat bezoekers lijstjes maakten met bookmarks of andere tools, maakte hij een nieuwe feature waarin zij dat meteen binnen Product Hunt konden doen. Besteed dus aandacht aan het achterliggende idee, en je maakt je fans blij.

4. Kies nieuwsgierige werknemers

Vooral in een klein team helpt het om nieuwsgierige, creatieve en ondernemende geesten binnen te halen. “Ik kijk altijd naar nevenprojecten van sollicitanten, of naar eerdere bedrijfjes die ze hebben gerund. Zij weten hoe het is om van niets iets te maken.”