Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

7 cruciale succesfactoren van wendbare ondernemers

Succesvolle en wendbare ondernemers houden van experimenteren, klantenfeedback en vaak aanpassen. Klinkt als Lean Startup? Klopt!

Onderzoekers van Panteia namen 8 mkb’ers onder de loep om te laten zien hoe ondernemers “meebewegen met het snelle tempo van veranderingen in de economie en maatschappij”. Onder die groeibedrijven van minimaal 3 jaar oud zitten onder meer Sprout-challenger Greenfox (verlichting), Finext (consultancy) en it-bedrijf Spam Experts.

Deze ondernemers ontwikkelen en innoveren continu, naast de dagelijkse praktijk van produceren en verkopen. Wat zij minder graag doen: businessplannen – vooraf – van a tot z uitdenken.

Lean

“Toekomstbestendige” ondernemers leunen volgens Panteia zwaar op het Lean Startup-principe van Eric Ries, waarbij de klant allesbepalend is. Op basis van de input van die klant test en verbetert de ondernemer zijn minimum viable product. Uiteraard wordt ook het Business Model Canvas ingezet om de onderscheidende waarde van het bedrijf voor de klant in kaart te brengen. Agile (wendbaar) ontwikkelen en de nodige pivots (aanpassingen) mogen natuurlijk ook niet ontbreken.

De 8 onderzochte ondernemers zijn volgens Panteia “uitermate gemotiveerd”, hebben lef, en hebben het ondernemerschap in hun genen. Medewerkers die elkaar aanvullen qua kennis, vaardigheden en gedrag blijken een voorwaarde om naast het dagelijkse ondernemen ook te kunnen innoveren.

Deze 7 succesfactoren hebben de 8 ondernemers gemeen:

1. Een ondernemer met drive en lef

Alle ondernemers noemen een bevlogen ondernemer essentieel voor het succes van een bedrijf, zowel ten aanzien van het product als de koers van het bedrijf. “Deze succesvolle ondernemers hebben veelal een persoonlijke (maatschappelijke) overtuiging dat hun product of dienst goed is”, aldus Panteia. 

Ondernemers hebben bijvoorbeeld moeten ‘vechten’ voor hun plek in de markt en doen dat nog steeds. Om daar te komen hebben zij lef getoond en die risico’s durven zijn nog steeds te nemen. 

2. Betrokken teams die elkaar aanvullen

De drive van een succesvolle ondernemer spiegelt zich in zijn of haar medewerkers, stelt Panteia. Belangrijk is om medewerkers de ruimte te geven hun sterke kanten te ontplooien. Nog belangrijker zijn kleine, hechte teams waarbij iedereen elkaar goed aanvult en zijn eigen specialisme heeft. De ondernemer zorgt ervoor dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het gezamenlijke product.

3. Luister naar (klanten)feedback

Wendbare ondernemers luisteren goed naar signalen van (potentiële) klanten, personeel en leveranciers. Ondernemers met een fysiek product maken bijvoorbeeld een testoplage en leggen die voor aan klanten. Dienstverleners pitchen hun idee en vragen om feedback gedurende het gebruik van de dienst. Dit vermindert onder meer de kans op een verkeerde investering. 

4. Innovatie als een continu proces

Vernieuwingen zijn bij de onderzochte ondernemers het gevolg van een proces van continu aanpassen en uitproberen. “Onderzoek naar innovaties is bij deze bedrijven een vast onderdeel van het takenpakket van de ondernemer(s) of het voltallige personeel geworden.” Zo besteedt iedere medewerker bij GreenFox een dag in de week aan innovatie en ontwikkeling.

5. Leren van je fouten

De 8 onderzochte ondernemers werden succesvol door te leren van hun fouten. Die houding maakt ze flexibel maar behoedt hen ook voor te grote risico’s. Bij verschillende ondernemingen hebben leden van het
managementteam of andere medewerkers innovatie in hun takenpakket. 

6. Zo snel mogelijk aflossen!

De groei-ondernemers uit het Panteia-onderzoek zijn zoveel mogelijk schuldenvrij. “Bij de start hebben de meeste ondernemers wel gebruik moeten maken van externe financiering, maar zodra er voldoende eigen middelen waren, zijn de leningen afgelost.” Het belangrijkste voordeel? Een bedrijf dat gefinancierd is uit eigen middelen is veel wendbaarder bij onverwachte ontwikkelingen.

7. Sociaal ondernemen als winstmachine

Ervaren ondernemers met een gezonde dosis doorzettingsvermogen kunnen van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) een economisch succes maken. Zo’n succesvolle sociale onderneming zet zakelijk denken voorop, kent een goed evenwicht tussen economische realisme en betrokkenheid op draait niet subsidies of andere giften.