Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 e-commerce helden

De verschuiving van winkelomzet naar het web gaat sneller dan ooit. Volop kansen voor ondernemers om de volgende Bol.com of Wehkamp.nl neer te zetten. Maar waar blijft de nieuwe generatie webgiganten? Sprout ging op zoek.

 

Voor bakstenen winkeliers tekent het drama zich steeds duidelijker af: in Europa bedroeg de online omzet  van producten en diensten aan consumenten in 2012 alweer meer dan 300 miljard. Een stijging met 19 procent, en de trein dendert door: in 2016 verwacht Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor webwinkels, een totale omzet van 625 miljard. Adviesbureau Roland Berger kwam woensdag met inschattingen voor Nederland: tot 2030 groeit de online handel met 700 procent, tot 40 miljard euro.

Bol.com, Wehkamp en Zalando

Wie spinnen garen bij die aardverschuiving? In de top 100 van grootste webwinkels die het magazine Twinkle bijhoudt, zijn RFS Holding (Wehkamp, Fonq en Tom Coronels Create2Fit), Bol.com en Coolblue al jaren lijstaanvoerders, naast de traditionele retailers die met succes de overstap naar online maakten: Ahold, Hema, en Dixons. Dan zijn er nog de ‘buitenlanders’, e-commerce specialisten die met veel geweld de virutele winkelstraat vullen, het Duitse Zalando voorop, dat bij ons al 200 miljoen omzet.

Online genoeg te halen

Dat betekent nog lang niet dat de online markt al helemaal verdeeld is. Maar waar moeten we de uitdagers van Bol.com, dat zijn assortiment steeds verder verbreedt, en Coolblue, dat nog steeds snel groeit met zijn talloze niche shops, zoeken? In niches, in een sterke aandeelhouder, in een vernieuwende webwinkelervaring?  Sprout speurde rond naar webwinkeliers die keihard groeien, slimme concepten neerzetten of vernieuwend bezig zijn.  

 

  

 

Jochanan en Nathaniel Bax – Bax-Shop

Als tieners verdienden Jochanan en Nathaniel Bax uit Goes bij met het draaien van plaatjes op feestjes. Op momenten dat de broers hun apparatuur niet zelf gebruiken, gooiden ze die in de verhuur. In 2004 openden ze hun eerste webwinkel, sindsdien voeren ze al jaren alle lijstjes met snelste groeiers aan. Inmiddels is Bax-shop.nl marktleider in de Benelux in audio- en muziekapparatuur en verlichting voor dj’s. De Baxjes bieden werk aan 156 man en zijn doorgestoomd naar de top 100 van Nederlandse webwinkels. 

Erik en Rob van Laarhoven – Sanitairwinkel

Als ergens het bloed door de gangpaden loopt, is het wel in de sanitairwinkels. Zo niet bij Sanitairwinkel.nl van de broers erik en Rob van Laarhoven. Zij zetten in 2007 een slimme combinatie van clicks en bakstenen showrooms op, die groeide naar 7,5 miljoen euro omzet in 2012. Mocht de woningmarkt er ooit weer bovenop komen, kan dat cijfer nog wel een paar keer over de kop.

Maikel en Erwin Verstegen – Replacedirect

Het lijkt wel alsof broers de e-commerce veroveren: de Brabanders Maikel en Erwin Verstegen timmeren al sinds 2003, ze zaten nog op school, aan de weg met Replacedirect, een webwinkel in laptopbatterijen en andere accessoires. Niche? Ze namen dit voorjaar met hun MyMicro Group hun honderdste vaste medewerker aan, grepen ooit net naast de hoofdprijs in de Deloitte Fast50 maar hebben een kast vol prijzen die dat ruimschoots compenseren.

Brian Speelman – Centralpoint

Inmiddels heeft hij grijze haren, Brian Speelman. Maar niet omdat zijn Centralpoint zo beroerd loopt: in elf jaar tijd is dat met een omzet van 60 miljoen euro marktleider geworden in de onlineverkoop van computerproducten aan bedrijven en consumenten. Aanvankelijk had Van den Ende en Deitmers als investeerder ingezet op de computerwinkel, inmiddels is private equitypartij Greenfield aan boord. 

Ellen Snijder – Fashionchick

Social shopping en mode, dat gaat goed samen. Ellen Snijders maakt met Fashionchick vrouwen wegwijs in de hausse aan modewinkels en -merken op het web. De aankopen doen de bezoekers uiteindelijk bij die webwinkels zelf, maar doordat de site van Snijders commissie vangt over elke transactie heeft ze zelf ook een uitstekend lopende winkel. Maar dan zonder voorraad, logistiek en retouren. Leve de affiliate en performance based marketing! Sanoma is inmiddels eigenaar van Fashionchick.

Jasper van der Meij en Bas Verhoogt – Werkaandemuur

Werkaandemuur, anno 2012, heeft de vakprijs voor de beste startende webwinkel van Nederland op zak, en was ook al de publieksfavoriet bij de laatste Dutch Startup Awards. Jasper van der Meij en Bas Verhoogt brengen fotografen en andere kunstenaars in contact met hun afzetmarkt. Ze kregen vooral kudo’s vanwege de prettige rondneuservaring die Werkaandemuur de kunstkopers biedt. Oké, dit wordt geen Bol.com, maar het is wel fraai uitgevoerd.

Bernd Damme – Pelliano

Een love baby van Sprout is de jonge ondernemer Bernd Damme. Hij heeft zijn eerste succesvolle exit al op zijn naam staan met de verkoop van zonnebrillenwinkel Eye-wear.nl in maart van dit jaar, aan een trio optiekspecialisten. Hij zette Eye-wear op in 2006, maar wilde zich toeleggen op zijn volgende startup Pelliano (stropdassen die ook deels online worden verkocht). Dat leverde hem en Steijn Pelle vorig jaar de titel beste jonge ondernemers van Nederland op. Beide winkels vallen nog niet echt op door hun omvang, maar Damme doet dat wel door zijn optreden en alle media-aandacht die hij krijgt. Als Damme een serial online entrepreneur blijft, verwachten we nog meer van hem.

David Sluis – WAAT

David Sluis was er in 2008 op tijd bij met de zogenoemde flashdeals; de dagelijkse aanbiedingen waar Groupon groot mee is geworden. Met WAAT.nl geeft hij 200.000 vrouwen dagelijkse aanbiedingen per mail, samen spendeerden die vorig jaar voor twee miljoen. Sluis gaat echter verder dan flitsdeals, voerde een VIP-abonnement in en kijkt blijkbaar goed naar de Duitsers van Zalando-moeder Rocket Internet: hij komt net als hen met een ‘Beautybox’, gevuld met vijf verrassingen om lekker mee te tutten.