Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Arthur van Hoff brengt ‘Netflix van VR’ naar Amsterdam

Virtual reality-bedrijf Jaunt opent een kantoor in Amsterdam. Internetpionier Michiel Frackers gaat de programmeerhub leiden.

Dit artikel is tevens gepubliceerd bij onze collega’s van MT.nl

Jaunt VR heeft een nieuw ontwikkelkantoor aan de voormalige Marinebasis in hartje Amsterdam geopend. Internetpionier Michiel Frackers, oprichter van Planet Internet gaat als ‘Chief Rep Europe’ leidinggeven aan een team van programmeurs. Amsterdam wordt gezien ‘als een broeinest van ingenieurs en ontwikkelaars die de grenzen van de VR-technologie opzoeken’, zo staat in het persbericht te lezen. Op Twitter doet Frackers al gelijk een oproep voor nieuw talent, als aanvulling op de krap honderd medewerkers in LA en Palo Alto. 

Jaunt VR is opgericht door serieondernemer Arthur van Hoff, ooit Chief Technical Officer bij Flipboard en sinds 2012 actief als durfkapitalist bij Redpoint Capital. Jaunt VR heeft de hele keten van productie en distributie van VR-content zelf in handen. Voor de films zelf werkt Jaunt VR net als Netflix samen met ervaren filmers. Zo maakt het bedrijf ook een VR-camera: een statief met daarin 24 Go Pro camera’s. Met cloudsoftware worden de beelden aan elkaar ‘geniet’.

Silicon Valley’s troetelkind

Jaunt VR kan worden gezien als een troetelkindje van Silicon Valley. Van Hoff, natuurlijk goed bekend in het wereldje, wist 66 miljoen dollar durfkapitaal op te halen, wat het totale investeringsbedrag over de 100 miljoen dollar brengt. Dat geld werd opgehaald bij niet de minste namen zoals Walt Disney Company, Google, Aexel Springer en Sky. In de Raad van Commissarissen en Raad van Advies zitten mensen van Netflix, Dolby, Amazon, 20th Century Fox en IMAX. Niet slecht voor een bedrijf waar tot nu toe nog maar een een handjevol mensen werken, met nog kantoortjes in Palo Alto, Londen (Dominic Collins) en Shanghai. Onlangs was er wel een eerste tegenslagje: ceo Jens Cristensen stapte op, waarna nu Van Hoff als ad interim ceo opereert.

‘Netflix van VR’

Dat er relatief gemakkelijk geld is opgehaald, is niet zo gek. Met ruim 4 miljard smartphones is het afzetkanaal voor VR-content enorm. Nu moet je nog een apart hoesje kopen waarmee je je smartphone in een VR-bril kan schuiven. De volgende stap is dat je enkel een band koopt die je om je smartphone bevestigt en door je smartphone kijkt. Van Hoff en Frackers willen van Jaunt de ‘Netflix van virtual reality’ maken. Qua platform zien de heren meer toekomst in mobiel VR, omdat daarmee potentieel een veel grotere groep van miljarden consumenten wordt aangesproken. Om bijvoorbeeld VR-games te spelen op een desk – of laptop is een forse investering nodig, wat een nichemarkt is en zal blijven.

‘Cost per immersion’

Frackers legt in dit interview met 7Ditches ook uit dat het aloude advetentiemodel van ‘clicks’ op de schop gaat. Frackers: ‘VR biedt extra waarde doordat we de consumenten onderdompelen in een bepaald merk. Die waarde ligt hoger dan een click’. Een andere inkomstenbron is om de techniek en camera te verkopen aan marktpartijen zoals kledingmerk North Face. Deze ervaren klimmer heeft zijn klim met hun VR-camera vastgelegd en dat levert indrukwekkende plaatjes op.

VR Recruitment

Een andere toepassing is het werven en selecteren van nieuw personeel via een VR-film. Zo onderwerpt deze aantrekkelijke recruiter een nieuweling aan een aantal tests.