Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Begrijp jij de marketing van Google?

Google is de grote innovator op het gebied van internetmarketing. Waarom verveelt ze haar klanten dan al jaren met flauwe direct mailing, vraagt marketingexpert Wilbert Philippo (oprichter LeaseTrader.nl) zich af.  

 

Veel ondernemers kennen het fenomeen: een voucher met vijftig euro gratis Google AdWords tegoed. Ik heb er spijt van dat ik de stapel vouchers, die ik een paar jaar geleden bij elkaar gespaard had, heb weggegooid. Met de verzameling die ik nu heb, waren het er bij elkaar toch zeker meer dan honderd geweest. Maar wie had nu verwacht dat zo’n marketinguiting klakkeloos jaren voortgezet zou worden? Van welk bedrijf heeft u ooit jaren achtereen exact dezelfde mailing ontvangen? Dan kunnen er maar twee conclusies zijn: of het werkt nog steeds erg goed, of Google heeft zijn marketing gewoon niet goed voor elkaar.

Het laatste zou vreemd zijn. Google is onderhand het grootste marketingbedrijf ter wereld, al is er natuurlijk moeilijk een definitie te geven van een ‘marketingbedrijf’. Vooral bekend en succesvol wegens het doormeten van (online) marketingactiviteiten. Zou Google dan offline de plank misslaan? Maar het eerste is ook niet waarschijnlijk. Steeds vaker worden wij geconfronteerd met bedrijven die de vijftig euro hebben uitgeprobeerd en daarna geen idee hebben of het ze wat opgeleverd heeft, waarna ze er niet verder mee willen.

Toen ik op 16 september 2002 mijn eerste AdWords campagne startte voor LeaseTrader.nl was het allemaal redelijk eenvoudig. Je zette wat woorden in het systeem, schreef een advertentietekst en je bood tien cent. Vervolgens kwamen de bezoekers vanzelf tegen kosten van tussen de vijf en zeven cent. Wow, wat een effect! Voor die bedragen wist je altijd dat je het terugverdiende. Maar wat wij in het eerste jaar in een maand uitgaven aan Google AdWords, geven we momenteel per dag uit!

Wat is er in die tijd allemaal niet bij gekomen: brede, zinsdeel en exacte keywords. Relevante, gerichte, categorie en interest based plaatsingen in het inhoudsnetwerk. CPC, CPA, CPM, demografische biedingen, etc. Kortom: steeds vaker horen wij van klanten ‘ik zie door de bomen het bos niet meer’ en ‘ik weet niet of het nog voldoende rendement oplevert’. Nu vinden wij dat niet erg natuurlijk; dat betekent voor ons als specialistisch bureau alleen maar meer werk.

Echter, de vraag wordt dan steeds dringender: waarom blijft Google toch steeds die papieren vouchers sturen? Zou het er iets mee te maken hebben dat Google in het eerste kwartaal van 2010 zijn winst met 37 procent zag stijgen tot 1,96 miljard dollar? Is de gedachte misschien dat je nooit een winnende formule moet veranderen, gezien 95 procent van de omzet van Google uit AdWords komt? 

Wie het weet mag het zeggen. Ik ben bang dat we de komende kwartalen nog meer mooie groeicijfers van Google te zien krijgen en dat uw en onze prullenbakken nog regelmatig gevuld zullen worden met papieren vouchers voor vijftig euro gratis Adwords tegoed…

 

Eenmalige column

Wilbert Philippo won deze eenmalige columnplek op de Twitterveiling voor Hawaï. Hij is oprichter van autolease marktplaats LeaseTrader.nl (2002) en zoekmachinemarketingbureau InfoTrade (2004). InfoTrade beheert advertentiecampagnes op Google AdWords, Marktplaats, LinkedIn en Facebook  voor een groot aantal klanten. Als een van de meest ervaren AdWords specialisten in Nederland is hij ook veelgevraagd trainer en spreker op dit gebied.
 

Tips

Lees ook over de (on)zin van SEO.

Lees ook het boek: scoren met Google Adwords.

>> Sprout organiseert de ChallengerDay 2010. Bekijk de website <<