Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De duurzame ambitie van Roetz-Bikes

Jaarlijks worden er in Nederland een miljoen fietsen verkocht en bijna net zoveel weggegooid. De frames van deze fietsen kunnen prima worden hergebruikt, vonden Mark Groot Wassink en Tiemen ter Hoeven.

Samen ontwierpen ze een retro uitziende stadsfiets gemaakt van oude fietswrakken die ze opkopen bij gemeentelijke depots. “Een fiets is tegenwoordig meer dan een vervoermiddel, het is onderdeel van je imago, je straalt er iets mee uit,” meent Mark Groot Wassink.

Tiemen ter Hoeven (32) en Mark Groot Wassink (31)
Wat: duurzaam geproduceerde fietsen
Start: mei 2011
Personeel: geen vaste, wel zzp’ers en medewerkers van de sociale werkplaatsen
Omzet: 200.000 (2012)

Het stoere uiterlijk van Roetz-Bikes spreekt mensen aan, daarnaast weten ze zich te onderscheiden met het duurzame karakter. “Voor meubels en voedsel is een groen stempel inmiddels gangbaar, bij fietsen nog niet. Waarschijnlijk omdat de activiteit zelf al wordt gezien als milieuvriendelijk.”

De ondernemers voeren het duurzame concept ver door: onderdelen die niet hergebruikt kunnen worden, zijn zoveel mogelijk gemaakt van natuurlijke materialen: het spatbord van hout, de handvaten van kurk en het zadel van leer. De fiets wordt tenslotte in elkaar gezet bij een sociale werkplaats. “Aan elke fiets hangt een label waarop de koper kan zien wie hem in elkaar heeft gezet. Dat vinden makers en kopers geweldig.”

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?

Internationale uitbreiding

Er zijn inmiddels zeshonderd exemplaren verkocht, de fiets is op zestig plaatsen in Nederland verkrijgbaar er zijn plannen om uit te breiden naar buitenlandse steden als Berlijn, Londen en New York. “In deze steden ziet men ook de grote voordelen van de fiets boven de auto. Met slogans als ‘Go Dutch’ spoort men de bewoners aan om meer te gaan fietsen. Het oud-Hollandse imago van Roetz-bikes spreekt daar erg tot de verbeelding.”

Ze leggen het op deze video verder uit: