Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De lange termijnstrategie van Boodschapp

De drie ondernemers achter Boodschapp maken vandaag kans op de Accenture Innovation Awards. Reden om hun voedingsvergelijkingsapp uit te lichten.

Wat doet de App?


Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-economie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. 

In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie?

Sprout portretteert zowel browserapps als apps voor de smartphone en tablet.

Medeoprichter Jeroen de Bakker (rechts op foto): “Je scant thuis of in de supermarkt een streepjescode van een product. De app, ontwikkeld voor iOs en Android, laat direct zien hoe een product scoort ten opzichte van alternatieven binnen dezelfde productcategorie. Stel: je scant een doos met crackers van het merk LU, die laat zien welke crackers er nog meer in de supermarkt aanwezig zijn en maakt daarbij een vergelijking op basis van samenstelling van voedingsingrediënten – tussen de zes en zeventien criteria- en ook op basis van prijsniveau. De informatie is meestal terug te vinden op de verpakking. Denk aan de hoeveelheid vezels, zout, suiker en vet. We maken een vertaalslag voor de gebruiker door met cijfers en kleurcoderingen te werken. Groen betekent meer dan gemiddeld van iets, geel betekent gemiddeld en rood is minder dan gemiddeld. We laten daarmee zie welk product relatief gezonder is.”

Wie vormen het team achter de app?

De Bakker: “Ik heb de app samen met ondernemers Martijn Sengers (midden op foto, red.) en Remko Postuma (links op foto, red.) ontwikkeld. Dat hebben we gedaan vanuit ons gezamenlijke bedrijf Lab1111. We hebben allemaal een achtergrond in de reclame en ervaring opgedaan als digitale productontwikkelaar voor grote merken alvorens we aan de ontwikkeling van de app begonnen. Inmiddels werken we met een team van vijf aan de verdere uitbouw van de app en het up to date houden van de database. Mijn aandacht gaat nu grotendeels uit naar Boodschapp, maar ik probeer het ongeveer vijftig-vijftig te verdelen met Lab1111.”

Hoe is het idee ontstaan?

“Uit een persoonlijke behoefte. We zijn zelf ouders en hadden moeite met kiezen in de supermarkt. We stelden ons de vraag is een duurder A-merk ook altijd beter? Fabrikanten maken reclame voor hun merken. Tegelijkertijd maken supermarkten reclame voor hun aanbiedingen. Wat moet je geloven? En wat is er nu goed voor je? Die vragen waren het uitgangspunt om een app te ontwikkelen. We hebben al vaker apps gemaakt en zagen tevens in dat we in dit geval mooi gebruiken zouden kunnen maken van de camera op de mobiele telefoon, door hem tot scanapparaat om te toveren.”

Hoe verliep de ontwikkeling?

“Eind vorig jaar zomer zijn we begonnen en begin dit jaar zijn we live gegaan. Grotendeels bestaat ons product uit een intelligente database van productinformatie en een set algoritmes om die data te presenteren. In de ontwikkeling van die twee componenten is de meest tijd gaan zitten. Ook veel tijd hebben we gestoken in het design van de hele interface, dat was een puzzel om dat op een zo duidelijk mogelijke manier vorm te geven. We hebben alle informatie over producten zelf verzameld. Daarvoor hebben we een team van diëtisten in een aantal sessies alle producten van de Albert Heijn, C2000 en Jumbo laten kopen. Dat was een haast militaire operatie van een paar maanden tijd. Inmiddels hebben we meer dan 4000 voedingsproducten. “

Hoeveel downloads heeft de app tot nu toe?

“We hebben 100.000 downloads. Bij de introductie hebben we veel publiciteit gehad waardoor er in het begin heel veel downloads waren. Nu is het aantal downloads per dag constant rond de 100 per dag.”

Wat is jullie verdienmodel? 

“We hebben er 350.000 euro in geïnvesteerd. We willen de basisdienst gratis en laagdrempelig houden. Daarnaast zijn we bezig om te kijken wat voor aanvullende diensten gebruikers tegen betaling willen gaan afnemen. We werken dus met een freemium-model. We zien onszelf echter als meer dan een app. We kantelen het uitgeversmodel. Als we een breinpositie hebben bij de consument dan willen we de verdienactiviteiten rond het merk uitbouwen, naast inkomsten uit abonnementen, kunnen we dan bijvoorbeeld geld verdienen met onderzoeksinformatie, reclame, evenementen en eventueel een magazine. De app is in dit geval een manier om je in het dagelijkse gedrag van de consumenten te nestelen. Als je in de hoofden van de mensen zit, kun je van alles met het merk gaan doen.”

Hoe organiseren jullie de marketing van deze app?

“We hebben tot nu toe alleen gebruik gemaakt van gratis publiciteit. Dat heeft de app onder de aandacht gebracht. We merken dat consumenten er over praten en het elkaar aanbevelen. Dat is de belangrijkste drijver van groei. Verder doen we enquêtes onder gebruikers en organiseren we sessies waarin we sparren met consumenten. Ook hebben we een business analist die metrics doet en dagelijks de gebruikersinformatie analyseert en vertaalt naar voorstellen voor aanpassingen van onze dienst. Al deze activiteiten zijn er op gericht om klanten aan ons te binden. We hopen dat Boodschapp zich als een olievlek verspreidt.”

Wat is jullie doel voor de komende jaren?

“We gaan voor het eind van het jaar nog eens 6000 producten toevoegen aan de database. Daarvoor hebben we een strategische alliantie met een databaseparti. We weten nu hoe we de data moeten verwerken en zijn instaat een derde partij aan te sturen. Verder hopen we eind 2013 hopen we zo’n 300.000 downloads te hebben. We willen dan ook onze eerst omzet hebben gerealiseerd, zo’n 100.000 euro. Die is meer symbolisch. De app willen we tegen die tijd hebben ondergebracht in een aparte bv. Voor 2014 is het belangrijkste doel om verder te groeien en de retentie te verhogen, om echt in het dagelijks gebruik van de consument terecht te komen. We willen dan ook de eerste aanvullende diensten introduceren. In 2015 hopen we dan 500.000 consumenten aan ons platform te hebben verbonden en winstgevend te zijn. We hebben nog een lange weg te gaan, maar weten waar we mee bezig zijn.”